-
To viktige avklaringer om støtteordninger
NHO Transport har denne uken mottatt to viktige svarbrev fra henholdsvis Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet. Førstnevnte vil ikke endre praksis for å sikre likebehandling uavhengig av organisasjonsstruktur ved søknad om kompensasjon. Samferdselsdepartementet følger opp dette og fastslår at et foretak ikke kan søke om kompensasjon fra to ulike ordninger selv om søknadene er knyttet til omsetningssvikt i to dokumentert adskilte virksomhets- eller forretningsområder.
-
Endelig avklaring om skatt på frikort
Arbeidsgiver skal fastsette skattemessige verdi av frikortene for ansatte i busselskaper. Verdien skal baseres på ansattes naturlige reise- og bruksområde. Dette fremgår av et brev til NHO Transport fra Finansdepartementet i dag.
-
Statens vegvesen vil transportkriminalitet til livs
Statens vegvesen har i en ny rapport foreslått å etablere en tverretatlig faggruppe for å bekjempe transportkriminalitet, samt klargjøre reglene for persontransportkabotasje. Tiltakene ønskes velkomment av NHO Transport.
-
Forslag om turbusskompensasjon
Seks stortingsrepresentanter fra Fremskrittspartiet har fremmet et såkalt representantforslag om kompensasjon til turbusselskaper med egen- eller bankfinansiering av driftsmidlene. En slik kompensasjon vil medføre at leasing- og egen- eller bankfinansiering sikres likebehandling i forhold til kompensasjonsordningen.
-
Klargjør dispensasjonsmuligheter
Etter at drosjereformen trådte i kraft 01.11.20 har det vært en viss usikkerhet rundt dispensasjonskravene for å søke unntak fra merking og taksameter. Samferdselsdepartementet oppklarer nå regelverket på dette området.
-
Ja til bussoppgjøret
Arbeidstakerorganisasjonene har i dag meddelt Riksmekleren at medlemmene har sagt ja til lønnsoppgjøret for bussjåfører. Det blir dermed ingen ny streik, og forhandlingsresultatet fra 1. oktober blir stående.
-
Oppdatert veileder for trygg turbusstransport
I dialog med medlemsbedrifter har NHO Transport oppdatert sin veileder for trygg turbusstransport. Veilederen er nå tydeligere i ansvarsforholdet mellom bestiller og bussbedrift i forhold til dimensjonering av kapasitet, i tillegg til at veilederen er oversatt til engelsk.
-
Innspill til Nasjonal transportplan 2022-2030
Kollektivtrafikken må gjenvinne og styrke sin rolle etter koronapandemien. Den praktiske politikken må sørge for en slik utvikling. Det sa NHO Transport til Stortingets transport- og kommunikasjonskomite 12.04.21.
-
Ny Nasjonal transportplan uten samordning og satsing
Ny Nasjonal transportplan er ikke samordnet med Klimautvalgets anbefalinger. Den er ser heller ikke den fylkeskommunale kollektivtrafikken, regionale ruter og statlige tilbud i sammenheng.