-
Ber myndighetene prioritere kontroll av turbusskabotasje denne sommeren
I et brev til Statens vegvesen og politiet ber NHO Transport om at kontroll av utenlandsk turbusskabotasje blir høyt prioritert sommersesongen 2024. Dette i lys av det nye rammeverket for kontroll med persontransportkabotasje.
-
Kjøreseddel - tips for å unngå mangelfulle søknader
Lang saksbehandling på kjøreseddelsøknader er noe persontransportbedriftene dessverre opplever over hele landet. Likevel er det noe sjåfører og bedriftene kan gjøre selv for å lette situasjonen.
-
Nytt kunnskapsgrunnlag om buss og annen kollektivtransport
Mellom 2010 og 2019 tok kollektivtrafikken hele passasjerveksten i Norge. Etter tilbakegang under pandemien, tok kollektivtrafikken en stor del av markedet tilbake i 2023. Billettinntektene er lavere, og kostnadene er høyere enn før. Dette legger økt press på offentlige budsjetter fremover.
-
Rapport om utviklingen innen Kollektivtrafikken
Transportøkonomisk Institutt har nylig publisert en rapport om utviklingen i den fylkeskommunale kollektivtrafikken for perioden 2019 til og med 2023. Rapporten er bestilt av Kollektivtrafikkforeningen.
-
Regjeringen innfører maksimalpriser for praiing av drosjer
Regjeringen innfører midlertidige maksimalpriser for praiing av drosje fra 15. januar 2025. Hensikten er å unngå at drosjekunder i sentrale områder får urimelige og uforutsigbare priser på sine reiser.
-
Tilbyr drosjesjåførprøve på engelsk
Fra 1. desember tilbyr Statens vegvesen teoretisk drosjesjåførprøve på engelsk for kandidater som kan dokumentere tilknytning til en reiselivsbedrift. Frem til nå har teoriprøven kun vært tilgjengelig på norsk, men nå kan sjåfører som tilfredsstiller kravene, ta prøven på engelsk.
-
Diskusjon om transportpolitikk i Dagens Næringsliv
NHO Transport hadde 13.06.22 et hovedinnlegg i Dagens Næringsliv om elbiler og miljøsmart avgiftspolitikk. Elbilforeningen, NAF, Bilimportørene og Bilbransjeforbundet hadde et svarinnlegg 17.06.22, og dette ble fulgt opp med en "replikk" fra NHO Transports side 23.06.22.
-
SSB: Nye reisevaner og koronatiltak i kollektivtransporten
471 millioner kollektivreiser i Norge i 2021 er en økning på 5 prosent fra 2020. Likevel er kollektivtransporten fortsatt mye lavere enn før pandemien, med 34 prosent færre kollektivreiser sammenlignet med normalåret 2019.
-
Kollektivtrafikkens konkurransekraft bør styrkes etter pandemien
Høye kollektivandeler vil redusere samfunnets investeringsbehov i infrastruktur samt køer, støy, støv, utslipp og ulykker fra persontransporten i byene. Derfor bør kollektive reiser være grunnlaget for "den nye normalen" etter pandemien. Det hevdet NHO Transport i et innspillsmøte med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård 28.02.22.
-
Gjennomføring av EUs mobilitetspakke
NHO Transport har besvart høring om endringer i forskrift om kjøre- og hviletid og yrkestransportforskriften i forbindelse med innføringen av EUs mobilitetspakke i norsk rett.