-
Ber myndighetene prioritere kontroll av turbusskabotasje denne sommeren
I et brev til Statens vegvesen og politiet ber NHO Transport om at kontroll av utenlandsk turbusskabotasje blir høyt prioritert sommersesongen 2024. Dette i lys av det nye rammeverket for kontroll med persontransportkabotasje.
-
Regjeringen innfører maksimalpriser for praiing av drosjer
Regjeringen innfører midlertidige maksimalpriser for praiing av drosje fra 15. januar 2025. Hensikten er å unngå at drosjekunder i sentrale områder får urimelige og uforutsigbare priser på sine reiser.
-
Forskrift til ny opplæringslov fastsatt
Forskrift om grunnskoleopplæringa og den videregående opplæringa (opplæringsforskriften) ble fastsatt 3. juni. Denne vil tre i kraft 1. august, samtidig med den nye opplæringsloven.
-
Tilbyr drosjesjåførprøve på engelsk
Fra 1. desember tilbyr Statens vegvesen teoretisk drosjesjåførprøve på engelsk for kandidater som kan dokumentere tilknytning til en reiselivsbedrift. Frem til nå har teoriprøven kun vært tilgjengelig på norsk, men nå kan sjåfører som tilfredsstiller kravene, ta prøven på engelsk.
-
Kjøreseddel - tips for å unngå mangelfulle søknader
Lang saksbehandling på kjøreseddelsøknader er noe persontransportbedriftene dessverre opplever over hele landet. Likevel er det noe sjåfører og bedriftene kan gjøre selv for å lette situasjonen.
-
Løyvefritak for småskala turistvirksomhet: Presiserer reglene
Det har blitt etterspurt tydeligere retningslinjer for tildelingen av løyvefritak for småskala turistvirksomhet. Departementet presiserer nå reglene.
-
Positive til nye regler for løyver til ekspressbuss
Samferdselsdepartementet sendte 15.10.18 ut forslag til endringer i Yrkestransportloven og Yrkestransportforskriften vedrørende tildeling av løyver til drift av ekspress- og flybussruter. Høringsfristen var satt til 02.01.19, og NHO Transport er svært positiv til forslaget i sitt høringssvar.
-
Sprer kunnskap om bransjens rekrutteringsbehov
Åtti NAV-rådgivere i Oslo fikk 27. november økt kunnskap om transportbedriftenes tjenester og behov for nye medarbeidere. 1000 nye dyktige bussjåfører skal rekrutteres hvert år fremover. 23. november deltok NHO Transport på SOTINs høstkonferanse for Opplæringskontorene hvor ønsket om flere lærlinger til persontransporten var tema.
-
Svarer på Fagforbundets anbudskritikk
-Det finnes ikke noe privat bussmonopol. To av de tre største busselskapene er indirekte eid av staten og Oslo kommune. Disse konkurrerer på lik linje med private aktører. Dette skriver Jofri Lunde og Jon H. Stordrange fra NHO Transport i et innlegg i Dagens Næringsliv 29. september.
-
Respektløst overfor kollektivreisende
I et kort innlegg i Aftenposten 3. juni går NHO Transport ut med en irettesettelse av Opplysningsrådet for Veitrafikkens direktør, Øyvind Solberg Thorsen. Han mener tydeligvis at bussreisendes tid har langt mindre samfunnsøkonomisk verdi enn bilistenes tid.