-
Regjeringen varsler nye økonomiske tiltak tilknyttet covid-19
Regjeringen foreslår ytterligere 1,5 milliarder kroner i tilskudd til fylkeskommunalt kollektivtilbud. Det etableres en egen kompensasjonsordning for reiselivet hvor deler av persontransporten skal inngå. Den midlertidig reduserte mva-satsen for persontransport blir ikke forlenget etter 31.10.20.
-
Åpner for nye kabotasjeregler
Samferdselsminister Knut Arild Hareide skriver at Samferdselsdepartementet vurderer å tolke kabotasjereglene for turbuss på samme måte som danskene. Arbeidet med dette har imidlertid blitt noe forsinket i departementet på grunn av Covid-19 og nødvendige prioriteringer.
-
Bli med på lanseringen av Grønt landransportprogram
Næringstransport uten utslipp – er det mulig, og hvordan? Grønt landtransportprogram er et forpliktende offentlig-privat samarbeid for å realisere det grønne skiftet i den landbaserte næringstransporten. Bli med på lanseringswebinaret torsdag 11.03.21.
-
Omfattende rapport om balansert indeksbruk
NHO Transport og NHO Sjøfart har fått Oslo Economics til å utarbeide en omfattende rapport om balansert indeksbruk ved anbudskontrakter innen person- og sjøtransport. Rapporten konkluderer med at forutsigbar og nøyaktig prisregulering vil gi gevinster for både oppdragsgiver og operatør.
-
Sender brev til EU-kommisjonær
NHO Transport og søsterorganisasjonene i Danmark, Sverige, Finland og Island har sendt et felles brev til EUs kommisjonær for transport, Adina Valean. I brevet ber de fem organisasjonene at det innføres felles EU-regler for kabotasje på turbussiden.
-
Planen for busslærlinger under 21 år bør oppdateres
Bussnæringen ønsker flere kvalifiserte bussjåfører via videregående skole. Siden 2012 har Norge tillatt et prøveprosjekt for lærlinger til persontransport under 21 år. Basisen er EUs yrkessjåførdirektiv og en tilhørende handlingsplan med vilkår for disse lærlingene. NHO Transport, Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet og Sotin ber nå Statens vegvesen om at handlingsplanen blir oppdatert i tråd med ny læreplan og øvrig utvikling.
-
NHO Transport skal bidra til ny drosjeregulering
Regjeringen har besluttet å nedsette et offentlig utvalg med 12 personer som skal gjøre en helhetlig vurdering av drosjenæringen. Hensikten er å sikre et godt drosjetilbud i hele landet og ordnede forhold i næringen. EØS-avtalens rammer må ivaretas. NHO Transport er representert i utvalget.
-
Klima og miljø skal vektes minimum 30 prosent i offentlige anskaffelser
Fra 01.01.24 skjerper regjeringen kravene til å ivareta klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser. Hovedregel blir at klima- og miljøhensyn må vektes med minimum 30 prosent. Hensikten er å redusere anskaffelsens samlede klimaavtrykk eller miljøbelastning.
-
Webinar 25. august: Ny analyse av kostnadsrisikoen og balansen i busskontrakter
Oslo Economics har analysert reguleringen av energipriser og andre kostnader i anbudskontrakter for buss. Funn og anbefalinger presenteres på et webinar for fylkeskommunale oppdragsgivere og NHO Transports medlemsbedrifter fredag 25.08.23 kl. 9-10.
-
Nytt yrkesteorikurs for bussjåfører
Det nettbaserte yrkesteorikurset har blitt oppdatert. NHO Transport, våre medlemsbedrifter og Norsk Interaktiv har samarbeidet om en ny og oppdatert versjon av nettkurset som brukes til eksamensforberedelse for å bestå teorieksamen til fagbrevet for bussjåfører.