-
Strengere innreisepraksis for samfunnskritisk personell
Samferdselsdepartementet varsler om strengere praksis av innreiseforskriften § 3d. Yrkessjåfører som ankommer Norge må ha med seg relevant dokumentasjon fra arbeidsgiver til grensepasseringene.
-
Mye positivt i ny regjeringsplattform
De nye regjeringspartiene, Arbeiderpartiet og Senterpartiet, la frem sin politiske plattform i ettermiddag. Denne er på 86 sider og skal være førende for den nye regjeringens politikk i kommende stortingsperiode.
-
Kollektivtrafikken bør få tilgang til bærekraftig biodrivstoff
NHO Transport mener myndighetene må legge til rette for et rammeverk som utnytter potensialet for dokumenterte utslippskutt i transportsektoren. I en høringsuttalelse til Miljødirektoratet foreslår foreningen flere endringer i biodrivstoffpolitikken.
-
Ber om 1,9 milliarder
Åtte organisasjoner innen kollektivnæringen ber regjeringspartiene og SV om å avsette 1,9 milliarder kroner i endelig forslag til statsbudsjett. Midlene skal dekke økte energikostnader, og dette beløpet må bevilges for at dagens kollektivtilbud skal kunne opprettholdes i 2023.
-
Bli med på lanseringen av Grønt landransportprogram
Næringstransport uten utslipp – er det mulig, og hvordan? Grønt landtransportprogram er et forpliktende offentlig-privat samarbeid for å realisere det grønne skiftet i den landbaserte næringstransporten. Bli med på lanseringswebinaret torsdag 11.03.21.
-
Reis kollektivt til byens beste
Aftenposten hadde 15. august en lederartikkel om konsekvenser for trafikkavviklingen i Oslo når Ring 1 skal stenges i tre år i forbindelse med bygging av nytt regjeringskvartal. Avisen anmoder om statlig hjelp til redusert biltrafikk og flere kollektivreiser i denne perioden.
-
Forlenger kompensasjonsordningen
Regjeringen kom 03.01.21 med nye og strengere restriksjoner for å begrense den økende smitten av Covid-19. De nye reguleringene vil ytterligere forverre situasjonen for store deler av næringslivet, og regjeringen har på en pressekonferanse 06.01.21 kunngjort at den generelle kompensasjonsordningen vil bli forlenget fra 28.02.21 til og med 30.04.21.
-
100 millioner til ekspressbussene
Regjeringen foreslår en kompensasjon til kommersielle bussruter på inntil 100 millioner kroner, slik NHO Transport har argumentert for. Dette ble klart da regjeringen presenterte "krisepakke 3" i dag. Pakken inneholder en rekke tiltak for å få gjenåpnet det norske samfunnet etter to og en halv måned med svært strenge restriksjoner.
-
Kompensasjonsordning for reiselivet er klar
Næringsminister Iselin Nybø presentere i ettermiddag den nye kompensasjonsordningen for reiselivet. Passasjertransport med buss og båt er inkludert i ordningen, som i første omgang skal dekke månedene september, oktober, november og desember 2020.
-
Ber om økt kompensasjon til kollektivtrafikken
Kollektivtrafikkforeningen og NHO Transport har tatt initiativ til en ny henvendelse til regjering og Storting om økt kompensasjon til den fylkeskommunale kollektivtrafikken for tapte billettinntekter. Partene ber denne gangen om 1.150 millioner. Beløpet kommer i tillegg til 1.250 millioner, som ble bevilget i statsbudsjettet for 2021.