-
Leverte innspill til statsbudsjettet for 2021
Regjeringen fremla forslag til nytt statsbudsjett 07.10.20. Budsjettet skal endelig vedtas i Stortinget før jul. NHO Transport har i den forbindelse gitt innspill om persontransportens rammevilkår til fem fagkomiteer på Stortinget.
-
Uforståelig helomvending i offentlige innkjøpsråd
Flytende biodrivstoff skal ikke lenger anbefales i offentlige kontrakter om transporttjenester. Det foreslår Direktoratet for økonomistyring i sin reviderte veiledning om klima- og miljøvennlige drivstoff og energibærere i veitrafikken. NHO Transport er kritisk til premissene som legges til grunn og ber direktoratet basere rådene på vekting av reelle klimagevinster.
-
Støtter forslag fra bompengeutvalg
Et ekspertutvalg oppnevnt av Samferdselsdepartementet anbefaler at dagens fritak og reduserte takster for elbilene i bompengeprosjekter avvikles. Det vil styrke inntektsgrunnlaget i bomringene, nullvekstmålet blir lettere å nå, og elbilister får riktigere signaler om kostnadene ved bruk av vegkapasitet. NHO Transport støtter denne konklusjonen.
-
Må hindre tap av arbeidsplasser og skatteinntekter
Ulike konkurransevilkår mellom norske og utenlandske turbusser fører til at Norge taper arbeidsplasser og skatte- og avgiftsinntekter. I god tid før turistene vender tilbake bør Norge innføre danske regler for utenlandske turbusser. Dette skriver administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange, i et hovedinnlegg i Dagens Næringsliv 12.02.21.
-
Oppdatert smittevernveileder for kollektivtransport
Helsedirektoratet publiserte en ny versjon av smittevernveilederen for offentlig transport 11.09.20. Den angir råd og anbefalinger om grunnleggende smitteverntiltak ved kollektivreiser. I tillegg angis forsterkede tiltak som kan innføres ved økt smitterisiko lokalt.
-
Nye regler for yrkessjåfører
Regjeringen har strammet in Covid-19-reglene for yrkessjåfører. Blant annet skal yrkessjåfører bruk munnbind når de er ute av kjøretøyet og kan treffe andre mennesker. Reglene er primært beregnet for godssjåfører.
-
Lønsstøtteordningen videreføres
Regjeringen har bestemt at lønnsstøtteordningen som gjaldt for juli og august skal innføres en gang til, for perioden oktober, november og desember. Dette er godt nytt for bedriftene.
-
Differensiert arbeidsgiveravgift i 2021
Differensiert arbeidsgiveravgift fortsetter som regionalpolitisk virkemiddel i 2021. Transportsektoren inngår i ordningen. Den gjelder for virksomheter som er registrert og virker i et område med null eller lav arbeidsgiveravgift. Fra og med årsskiftet er det nye regler for ambulerende virksomheter.
-
Kompensasjonsordningen for ekspressbusser klar
Samferdselsdepartementet har publisert forskriften om midlertidig kompensasjon til kommersielle operatører som har løyve for rutetransport på ruter over 80 kilometer. Det er satt av 100 millioner kroner til ordningen med bakgrunn i covid-19.
-
Ber Stortinget om et kollektivløft
Regjeringspartiene og SV innleder nå forhandlinger om endelig statsbudsjett for 2024. Finanskomiteen har ansvaret for disse forhandlingene, og Fagforbundet, Fellesforbundet, Jernbaneforbundet, Kollektivtrafikkforeningen, NHO Sjøfart, NHO Transport og Yrkestrafikkforbundet har sendt et felles notat til komiteen.