-
Ber om dispensasjon for bruk av AdBlue i tunge kjøretøyer
Krigen mellom Russland og Ukraina har medført utfordringer med leveransene av AdBlue, i tillegg til ekstraordinært høye priser. Bilimportørenes Landsforeningen har derfor bedt Statens vegvesen gi et midlertidig unntak fra kravet til AdBlue på kjøretøyer i euroklasse V og VI. NHO Transport har støttet forslaget.
-
Nytt samferdselsløft i NHO
Gode transportårer har alltid vært viktige forutsetninger for at folk skal kunne bo og arbeide i hele landet. Et velfungerende samfunn er avhengig av god mobilitet. NHOs femte samferdselsløft ble presentert 19.09.23.
-
Høringssvar - Nye retningslinjer for midlertidig fritak fra krav om løyve - transport med personbil
Les mer om forslag til nytt rundskriv om dispensasjon etter yrkestransportlovens § 21 - løyvefritak for småskala turistvirksomhet.
-
Høringssvar - om lokal forskrift om lavutslippssone for tunge biler i Oslo kommune
NHO Transport har avgitt høringssvar til forslag om å implementere lavutslippssone i Oslo.
-
Høringssvar – Ny forskriftsbestemmelse om miljø i regelverket for offentlige anskaffelser
Les mer om ny forskriftsbestemmelse om miljø i regelverket om offentlige anskaffelser.
-
Mobilitet 2024: Økte samfunnsgevinster ved delte reiser
Konferansen Mobilitet 2024 gikk av stabelen 5.-6. mars. NHO Transport og Kollektivtrafikkforeningen satte behovet for et nasjonalt kollektivløft og kollektivtransportens rolle i ny Nasjonal transportplan på agendaen. Fem partier deltok i debatten.
-
Klimautvalg med viktige veivalg for klimapolitikken
Hvordan kan vi omstille oss til et lavutslippssamfunn? Klimautvalget anbefaler å unngå utslipp, flytte og forbedre som prinsipp for klimapolitikken fremover. NHO Transport støtter denne tilnærmingen fullt ut i sin høringsuttalelse. I praksis bør flere reiser flyttes fra bil til kollektiv.
-
Ny veileder for beregning av nettleie
Nettleien varierer sterkt mellom de ulike nettselskapene og bør dermed ikke reguleres ved hjelp av felles indeks, noe som ville ført til at noen operatører ville bli sterkt underkompensert i forhold til reell kostnadsutvikling. Andre ville blitt overkompensert. Det er dermed utarbeidet en ny veileder for regulering av nettleie, basert på individuell regulering ut fra det enkelte nettselskaps prisutvikling.
-
Sjåfør- og trafikksikkerhet på agendaen nasjonalt og internasjonalt
Forskning fra Transportøkonomisk institutt, perspektiver fra representanter for oppdragsgiver, operatør og sjåfør la grunnlaget for en politisk debatt på Arendalsuka. Forebygging av ulykker, reduserte konsekvenser av ulykker, og styrking av trafikksikkerheten for alle var sentrale tema. Sjåfør- og trafikksikkerhet settes også på agendaen under Busworld i oktober.
-
Enighet om rekonstruksjonsavtale
28. juni ble det kjent at eier og viktigste kreditorer var enige om finansieringen ved en rekonstruksjon av Unibuss AS. Selskapet er dermed reddet, og selskapets ruter vil gå som normalt.