-
Frister for yrkessjåførkompetanse
Gyldigheten for yrkessjåførkompetanse (YSK) ble midlertidig forlenget i forbindelse med covid-19. Statens vegvesen har laget en oversikt over hvilke frister som gjelder for forlengelse og fornyelse av YSK
-
Mangelfull rapport om kostnadsutviklingen
Transportøkonomisk Institutt har nylig publisert en rapport med betegnelsen Kostnadsdrivere i kollektivtransporten. Denne er utarbeidet på oppdrag for Kommunenes Sentralforbund. NHO Transport mener at rapporten er mangelfull, og foreningen har dermed i brevs form anmodet Transportøkonomisk Institutt om å vurdere å trekke rapporten tilbake.
-
-
Vil Covid-19 pandemien gi langsiktig nedgang for kollektivtrafikken?
NHO Transport lanserte en ny rapport i februar 2021: Vil Covid-19 pandemien gi langsiktig nedgang for kollektivtrafikken? Rapporten er utarbeidet av Stakeholder AS på vegne av NHO Transport
-
Fortsatt anbudsbasert kollektivdrift i Innlandet
Fylkestinget i Innlandet vedtok i formiddag å avvise et forslag om overgang til fylkeskommunal bussdrift. Dermed opprettholdes dagens anbudssystem. Det var 26 stemmer for såkalt egenregi og 31 stemmer for å fortsette med anbud. Et enstemmig fylkesting vedtok samtidig 11 premisser for å opprettholde ordningen med anbud.
-
Starter opp igjen kartlegging av turbussnæringen
Nå er det høysesong for turbussnæringen. Fra 1. januar 2024 innførte Samferdselsdepartementet nye kabotasjeregler for utenlandske turbusser i Norge. NHO Transport velger derfor å gjenoppta appen for registrering av utenlandske turbusser i Norge. Bli med på registreringen!