-
Frister for yrkessjåførkompetanse
Gyldigheten for yrkessjåførkompetanse (YSK) ble midlertidig forlenget i forbindelse med covid-19. Statens vegvesen har laget en oversikt over hvilke frister som gjelder for forlengelse og fornyelse av YSK
-
Vil diskutere oppfølging av turbuss- og godstiltak
NHO Transport har i dag sendt et brev til samferdselsministeren for å be om et møte om hans brev til Stortingets transportkomité datert 14. mai i år. I dette brevet imøtegås Arbeiderpartiets 10 forslag for å "trygge transport på norske veger". Imidlertid kommer samferdselsministeren i samme brev med forslag til alternative tiltak overfor transportnæringen.
-
Informerer om lovverket for turbuss
Sammen med Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet har NHO Transport utarbeidet et kortfattet informasjonsskriv på norsk, engelsk, tysk, litauisk, polsk og estisk, med hensikt å informere turbussjåfører om sine rettigheter ved kjøring i Norge.
-
Egenerklæring for virksomheter med kritisk og viktig samfunnsfunksjon
NHO har laget en mal for egenerklæring til hjelp for medlemsbedrifter med kritisk og viktig samfunnsfunksjon som trenger unntak fra karanteneplikten eller tilbud om barnehage- og skoleplass for kritisk personell i virksomheten.
-
Ekspressbussenes rolle i kollektivtilbudet
NHO Transport hadde 16. november et konstruktivt møte med statssekretær Tom Kalsås i Samferdselsdepartementet. Følgende punkt i regjeringens Hurdalsplattform var utgangspunktet for møtet: "Legge til rette for at ekspressbussene skal spille en viktig rolle i kollektivtilbudet".
-
Ber om klarhet i dispensasjonsregler
NHO Transport har etterspurt både Samferdselsdepartementet og Oslo kommune om klarhet i de nye dispensasjonsreglene fra taksametre og merking av kjøretøy i den kommende drosjereformen. Dispensasjonsmuligheten er tiltenkt aktører i dagens selskapsvognsegmentet som ikke ønsker å operere i det ordinære drosjemarkedet.
-
Utsetter avgiften på biodrivstoff
Aftenposten kunne 1. desember melde at regjeringspartiene har utsatt innføringen av veibruksavgift på biodrivstoff utenfor omsetningskravet til 1. juli 2020. Forslaget om innføring av avgiften har fått hard medfart siden endringen ville ført til økte Co2-utslipp fra busser og godskjøretøy.
-
Ny språktest for bussjåfører
For å utøve yrket sitt har bussjåfører behov for språkferdigheter, spesielt i muntlig kommunikasjon. Dagens norskprøver er akademisk innrettet og generisk utformet. Derfor har bransjen initiert utviklingen av en yrkesbasert språktest, som skal måle relevant arbeidsspråk. Bussnorsktesten vil være klar for bruk fra april 2020 og kan da bestilles via NHO Transport.
-
Løyvefritak fjernes
Samferdselsdepartementet skriver i et svarbrev til NHO Transport at mulighetene for å søke om løyvefritak for såkalte småskala reiselivsbedrifter blir borte når drosjereformen trer i kraft per 01.07.20. Slike bedrifter må da som ordinære aktører søke om drosjeløyve hvis de ønsker å bruke kjøretøy for inntil åtte passasjerer. Er det behov for plass til flere passasjerer, må aktørene tilfredsstille kravene til turbussløyve.
-
Følger opp kabotasjespørsmålet
Samferdselsminister Jon Georg Dale skriver i et svar til Stortingsrepresentant Arne Nævra fra SV at Norge kontinuerlig jobber for å få klarere kabotasjeregler for turbusskjøring. Han sikter i denne forbindelse spesielt til behovet for å få en tydeligere begrensning på hvor lenge en utenlandsk turbuss kan operere i Norge før den må forlate landet.