-
Input to the IRU's Road Safety Campaign
NHO Transport request IRU to work for changes of the international requirements ECE-66 and ECE-E107.
-
Et felles innspill – prioriter kollektivtrafikken i NTP
Regjeringen legger frem sitt forslag til ny Nasjonal transportplan i mars, og alle organisasjoner innen den fylkeskommunale kollektivtrafikken har sendt et felles innspill om et kollektivløft. Organisasjonene trekker frem behovet og fordelene ved økt satsing på kollektivtrafikken.
-
Etterlyser økte kabotasjekontroller
Det er de siste ukene foretatt over 5000 registeringer på NHO Transports turbussapp, noe som bekrefter at det nå er svært mange utenlandske turbusser på kabotasjeoppdrag i Norge. Mange gjentatte registreringer av samme buss over lengre tid indikerer at disse bryter dagens kabotasjeregler ved å operere i Norge i mer enn 20 sammenhengende dager.
-
Enighet i årets mellomoppgjør
LO og NHO ble i går ettermiddag enige om rammene for årets mellomoppgjør. Løsningen ble fremforhandlet i direkte dialog mellom partene før selve meklingen. Rammen for oppgjøret ble fastsatt til 4,4 prosent.
-
Meld deg på konferansen Mobilitet 2025
Den 4. mars 2025 arrangeres Norges største forskningsbaserte konferanse innen mobilitet og samferdsel, Mobilitet 2025.
-
Regjeringen vil skjerpe miljøkravene i offentlige anbud
Næringsdepartementet foreslår at bruken av miljøkrav forskriftsfestes for å sikre at offentlige anskaffelser bidrar til grønn omstilling i samfunnet. NHO Transport støtter målet, men mener at reglene bør ivareta en viss form for fleksibilitet til å vurdere miljø- og klimaeffekter ut fra den enkelte næring og forutsetninger i den konkrete anskaffelsen.
-
Samferdsels- og miljøutvalget evaluerte vinterdriften i Oslo
Oslo kommunes samferdsels- og miljøutvalg gjennomførte 11. september en høring om det såkalte busskaoset vinteren 2023-24. Blant annet fikk busselskapene med Ruter-kontrakter presentere sine vurderinger. NHO Transport har levert skriftlig innspill til politikerne.