-
Trøndelag foreslår en restriktiv ekspressbusspolitikk
Trøndelag fylkeskommune vil innføre nye og mer restriktive retningslinjer for tildeling av løyver for ekspressbussruter. Bransjen frykter at disse vil gjøre det uinteressant å drive ekspressbussvirksomhet i fylket. Dette vil kundene, distriktene, miljøet, reiselivet og skattebetalerne tape på.
-
Klar for comeback
Uber Pop er velkommen tilbake til Norge. Men det forutsetter to ting. For det første må selskapet og sjåførene betale skatt og avgifter på lik linje med andre aktører. For det andre må det være like konkurransevilkår for Uber og resten av bransjen. Samtidig vil opphevelse av tilslutningsplikten og -retten skape ny dynamikk i taxi-markedet.
-
Høring - Endring av kjøremønster i Oslo - NHO Transport
Oslo Kommune har gjennom Program Bilfritt Byliv som mål å skape bedre bymiljø og økt byliv innenfor Ring 1. Ett av tiltakene innenfor programmet er å endre kjøremønsteret i sentrum av Oslo med mål om å redusere total biltrafikk og gi mer plass til gående og syklende.
-
Høring - Troms fylkeskommune - Søknad om løyvefritak - ref nr: 18/293-4
NHO Transport har gitt høringssvar til følgende høring: Søknad om midlertidig fritak fra krav om løyve - Virksomhet i Troms fylkeskommune
-
Høringssvar - Nye retningslinjer for midlertidig fritak fra krav om løyve - transport med personbil
Les mer om forslag til nytt rundskriv om dispensasjon etter yrkestransportlovens § 21 - løyvefritak for småskala turistvirksomhet.
-
Høringssvar - om lokal forskrift om lavutslippssone for tunge biler i Oslo kommune
NHO Transport har avgitt høringssvar til forslag om å implementere lavutslippssone i Oslo.
-
Høringssvar – Ny forskriftsbestemmelse om miljø i regelverket for offentlige anskaffelser
Les mer om ny forskriftsbestemmelse om miljø i regelverket om offentlige anskaffelser.
-
Høring - Troms fylkeskommune - søknad om midlertidig løyvefritak
NHO Transport har avgitt høringssvar til søknad om løyvefritak for virksomhet i Troms fylkeskommune
-
Mobilitet 2024: Økte samfunnsgevinster ved delte reiser
Konferansen Mobilitet 2024 gikk av stabelen 5.-6. mars. NHO Transport og Kollektivtrafikkforeningen satte behovet for et nasjonalt kollektivløft og kollektivtransportens rolle i ny Nasjonal transportplan på agendaen. Fem partier deltok i debatten.