-
Uforståelig helomvending i offentlige innkjøpsråd
Flytende biodrivstoff skal ikke lenger anbefales i offentlige kontrakter om transporttjenester. Det foreslår Direktoratet for økonomistyring i sin reviderte veiledning om klima- og miljøvennlige drivstoff og energibærere i veitrafikken. NHO Transport er kritisk til premissene som legges til grunn og ber direktoratet basere rådene på vekting av reelle klimagevinster.
-
Leverte innspill til statsbudsjettet for 2021
Regjeringen fremla forslag til nytt statsbudsjett 07.10.20. Budsjettet skal endelig vedtas i Stortinget før jul. NHO Transport har i den forbindelse gitt innspill om persontransportens rammevilkår til fem fagkomiteer på Stortinget.
-
Lønsstøtteordningen videreføres
Regjeringen har bestemt at lønnsstøtteordningen som gjaldt for juli og august skal innføres en gang til, for perioden oktober, november og desember. Dette er godt nytt for bedriftene.
-
Oppdatert smittevernveileder for kollektivtransport
Helsedirektoratet publiserte en ny versjon av smittevernveilederen for offentlig transport 11.09.20. Den angir råd og anbefalinger om grunnleggende smitteverntiltak ved kollektivreiser. I tillegg angis forsterkede tiltak som kan innføres ved økt smitterisiko lokalt.
-
Kompensasjonsordningen for ekspressbusser klar
Samferdselsdepartementet har publisert forskriften om midlertidig kompensasjon til kommersielle operatører som har løyve for rutetransport på ruter over 80 kilometer. Det er satt av 100 millioner kroner til ordningen med bakgrunn i covid-19.
-
Tre saker tatt opp i Revidert nasjonalbudsjett
Stortingskomiteene avholder ikke muntlige høringsmøter om Revidert nasjonalbudsjett denne våren på grunn av praktiske restriksjoner. De har i stedet åpnet for skriftlige innspill, og NHO Transport har oversendt tre ulike høringssvar sammen med arbeidstakerorganisasjonene.
-
Forbedringer av kompensasjonsordningen
Finansdepartementet har åpnet for innspill til hvordan den nye kompensasjonsordningen kan justeres for å gjøre den enda mer treffsikker. NHO Transport har i denne forbindelse bedt om tre endringer og håper på en snarlig justering.
-
Mer sannsynlig at drosjereformen utsettes
Aftenposten omtaler i dag Samferdselsdepartementets forespørsel til fylkeskommunene om utsettelse av drosjereformen til en senere dato enn 01.07.20. Fristen for å svare var svært kort, og ifølge Aftenposten ønsker de aller fleste fylkeskommunene en utsettelse.
-
Utløp av kjøresedler for yrkessjåfører
Noen yrkessjåfører får ikke fornyet kjøreseddelen sin innen lovpålagt frist. Politidirektoratet bekrefter i et brev til NHO Transport 23.03.20 at de vil prioritere dispensasjonssøknader i tiden fremover. De vil da vurdere å gjøre unntak fra bestemmelsen om kjøresedlers gyldighetstid i yrkestransportloven § 37 a tredje ledd dersom søkeren kan dokumentere at vedkommende har en samfunnskritisk funksjon.
-
Fortsatt uklarheter om drosjereformen
Samferdselsdepartementet sendte 9. desember 2019 ut endringer i yrkestransportforskriften knyttet til drosjereformen. Reformen trer i kraft 1. juli 2020, men det er fortsatt er mange uavklarte spørsmål.