-
Vellykket turbusseminar i Kristiansand
Den norske turbussnæringen har lagt en god og hektisk sesong bak seg. NHO Transport arrangerte det tradisjonsrike høstseminaret for turbussbransjen den 13.-14. november 2024 på Radisson Blu Caledonien Hotel i Kristiansand. Et sosialt og faglig treff i fint høstvær på det glade Sørlandet.
-
Busslappen har gitt Roger Harkestad nye perspektiver på lederrollen i næringen
Jeg er nå, med busslappen i hånden, om mulig enda stoltere av den kvaliteten mine kollegaer leverer hver eneste dag. Å bruke tid på å få bedre innsikt i deres arbeidshverdag, og lære egen drift å kjenne enda bedre, har utvilsomt vært noen av mine best anvendte timer det siste tiåret. Det skriver Roger Harkestad, konsernsjef i Tide AS, i et debattinnlegg på Vestlandet. Han er også styreleder i NHO Transport og foreningen deler derfor hans erfaringer.
-
Fortsatt satsing på byvekstavtaler – må også satse på ekspressbussene
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård oppsummerte de viktigste postene i samferdselsbudsjettet på et lukket rådsmøte i Opplysningstrådet for veitrafikken 23. oktober. NHO Transport var representert på møtet og fikk 10 minutter til å presentere foreningens syn på budsjettforslaget.
-
NHO Transport ga innspill til nytt statsbudsjett
Foreningen deltok på høringsmøter i to fagkomiteer i Stortingets behandling av Statsbudsjettet for 2025. Her kan du lese våre samlede innspill om finansieringsbehov for kollektivtrafikken på kort og lang sikt og ekspressbussenes rolle.
-
På vei mot en bedre regulert drosjenæring
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård mottok første del av Drosjeutvalgets utredning 30. juni. Utvalget som ledes av Hans Petter Graver, der NHO Transport er representert, foreslår tiltak som skal sikre gode og trygge drosjetjenester i hele landet.
-
Fortsatt anbudsbasert kollektivdrift i Innlandet
Fylkestinget i Innlandet vedtok i formiddag å avvise et forslag om overgang til fylkeskommunal bussdrift. Dermed opprettholdes dagens anbudssystem. Det var 26 stemmer for såkalt egenregi og 31 stemmer for å fortsette med anbud. Et enstemmig fylkesting vedtok samtidig 11 premisser for å opprettholde ordningen med anbud.
-
Starter opp igjen kartlegging av turbussnæringen
Nå er det høysesong for turbussnæringen. Fra 1. januar 2024 innførte Samferdselsdepartementet nye kabotasjeregler for utenlandske turbusser i Norge. NHO Transport velger derfor å gjenoppta appen for registrering av utenlandske turbusser i Norge. Bli med på registreringen!
-
Mer midler for å unngå kutt i kollektivtilbudet
I et høringsnotat til Stortingets finanskomite ber NHO Transport om mer midler til den fylkeskommunale kollektivtrafikken. Dette er nødvendig for å unngå omfattende rutekutt i flere fylker.
-
Regjeringen muliggjør rekruttering av ukrainske flyktninger til bussjåføryrket
Arbeids- og integreringsdepartementet sendte 19.12.23 på høring forslag om unntak fra botidskravet ved utstedelse av kjøreseddel for ukrainske bussjåfører i Norge. NHO Transport har jobbet med problemstillingen siden forsommeren og er godt fornøyd med at regjeringen har lyttet til næringens ønsker og behov.
-
Turbusskabotasje hovedsak i møte med statssekretærer
NHO Transport avholdt møte med statssekretærene Mette Gundersen og Johan Vasara i Samferdselsdepartementet 29. september. Hovedvekten ble lagt på turbusskabotasje og rammebetingelser for ekspressbussene. Rekrutteringsutfordringene og behovet for at den fylkeskommunale kollektivtrafikken blir kompensert for økte energikostnader ble også berørt.