-
Omgår kabotasjeregelverket
Dagsavisen hadde 20. juli en lengre artikkel om utenlandske busselskapers omgåelse av dagens kabotasjeregler. Det nye nå er at de utenlandske bussene tar en kort tur innom Sverige før de returnerer til Norge. Det hevdes dermed at reglene for internasjonal transport kommer til anvendelse og ikke de norske kabotasjebegrensningene.
-
Nye drosjeregler til Stortinget
Regjeringen sendte 9. mai en lovproposisjon til Stortinget, basert på drosjeutvalgets arbeid. Det er ennå usikkert om Stortinget rekker å behandle de nye drosjereglene før sommeren.
-
-
Anbud i rutebussmarkedet
Vista Analyse AS har vurdert hvordan anbudskonkurranser virker på produktivitetsutviklingen i rutebussmarkedet. Busselskapene stimuleres stadig til økt effektivitet, innovasjon og omstilling gjennom konkurransene. Rapporten ble utarbeidet for NHO Transport i 2021 og er en oppfølging av en rapport fra Vista Analyse i 2018.
-
Busslappen har gitt Roger Harkestad nye perspektiver på lederrollen i næringen
Jeg er nå, med busslappen i hånden, om mulig enda stoltere av den kvaliteten mine kollegaer leverer hver eneste dag. Å bruke tid på å få bedre innsikt i deres arbeidshverdag, og lære egen drift å kjenne enda bedre, har utvilsomt vært noen av mine best anvendte timer det siste tiåret. Det skriver Roger Harkestad, konsernsjef i Tide AS, i et debattinnlegg på Vestlandet. Han er også styreleder i NHO Transport og foreningen deler derfor hans erfaringer.
-
Transportbransjens rammebetingelser må styrkes
Kollektivtrafikken bør gis best mulig rammevilkår. Slik kan den tilby effektiv mobilitet til flest mulig og bidra til å løse areal- og miljøutfordringene i samfunnet. Gjennom dialog med myndighetene og innspill til høringer deltar NHO Transport aktivt i påvirkning av aktuelle saker, utforming og revidering av lover og forskrifter. Dette inkluderer hvordan EUs regelverk implementeres i Norge.
-
Standardisering gir mer kollektivtrafikk for pengene
I dag har Norge nesten 100 forskjellige bussvarianter, og busser som er innkjøpt i et fylke kan ofte ikke brukes i et annet, fordi kravene til bussene er forskjellige. En ny Norsk Standard for busser som lanseres mandag 16. oktober, kan gi betydelige samfunnsbesparelser. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil være til stede under lanseringen.
-
Turbusskabotasje hovedsak i møte med statssekretærer
NHO Transport avholdt møte med statssekretærene Mette Gundersen og Johan Vasara i Samferdselsdepartementet 29. september. Hovedvekten ble lagt på turbusskabotasje og rammebetingelser for ekspressbussene. Rekrutteringsutfordringene og behovet for at den fylkeskommunale kollektivtrafikken blir kompensert for økte energikostnader ble også berørt.