-
Mer midler for å unngå kutt i kollektivtilbudet
I et høringsnotat til Stortingets finanskomite ber NHO Transport om mer midler til den fylkeskommunale kollektivtrafikken. Dette er nødvendig for å unngå omfattende rutekutt i flere fylker.
-
Busslappen har gitt Roger Harkestad nye perspektiver på lederrollen i næringen
Jeg er nå, med busslappen i hånden, om mulig enda stoltere av den kvaliteten mine kollegaer leverer hver eneste dag. Å bruke tid på å få bedre innsikt i deres arbeidshverdag, og lære egen drift å kjenne enda bedre, har utvilsomt vært noen av mine best anvendte timer det siste tiåret. Det skriver Roger Harkestad, konsernsjef i Tide AS, i et debattinnlegg på Vestlandet. Han er også styreleder i NHO Transport og foreningen deler derfor hans erfaringer.
-
Regjeringen muliggjør rekruttering av ukrainske flyktninger til bussjåføryrket
Arbeids- og integreringsdepartementet sendte 19.12.23 på høring forslag om unntak fra botidskravet ved utstedelse av kjøreseddel for ukrainske bussjåfører i Norge. NHO Transport har jobbet med problemstillingen siden forsommeren og er godt fornøyd med at regjeringen har lyttet til næringens ønsker og behov.
-
På vei mot en bedre regulert drosjenæring
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård mottok første del av Drosjeutvalgets utredning 30. juni. Utvalget som ledes av Hans Petter Graver, der NHO Transport er representert, foreslår tiltak som skal sikre gode og trygge drosjetjenester i hele landet.
-
Fortsatt anbudsbasert kollektivdrift i Innlandet
Fylkestinget i Innlandet vedtok i formiddag å avvise et forslag om overgang til fylkeskommunal bussdrift. Dermed opprettholdes dagens anbudssystem. Det var 26 stemmer for såkalt egenregi og 31 stemmer for å fortsette med anbud. Et enstemmig fylkesting vedtok samtidig 11 premisser for å opprettholde ordningen med anbud.
-
Skriftlig spørsmål i Stortinget
Stortingsrepresentant for Høyre i Hordaland, Liv Kari Eskeland, sendte et skriftlig spørsmål til samferdselsministeren om ukrainske flyktninger og barrierer for å bli bussjåfører. Svaret kan gi grunn til optimisme.
-
Sikkerhet i buss på agendaen i Brussel
Status for trafikksikkerhet i busstransport og forslag til tiltak for forbedringer står på agendaen på et seminar under Busworld i Brussel 10. oktober kl. 14. I Norge ble skjerpede krav til frontbeskyttelse i nye busser i løyvepliktig transport innført fra og med oktober.
-
Stor kartlegging av reisevanene i byområdene
På landsbasis oppga 53 prosent at de hadde svært god eller god tilgang til kollektivtilbudet der de bor. Kollektivreisende i Tromsø og Oslo/Akershus var mest fornøyd med tilbudet. Det viser den nye reisevaneundersøkelsen for de syv største byområdene.
-
Turbusskabotasje hovedsak i møte med statssekretærer
NHO Transport avholdt møte med statssekretærene Mette Gundersen og Johan Vasara i Samferdselsdepartementet 29. september. Hovedvekten ble lagt på turbusskabotasje og rammebetingelser for ekspressbussene. Rekrutteringsutfordringene og behovet for at den fylkeskommunale kollektivtrafikken blir kompensert for økte energikostnader ble også berørt.
-
Kontantstøtte til bedrifter
Bedriftene skal få overført penger på konto for dekning av faste løpende kostnader i dagens situasjon med sviktende omsetning for de aller fleste bransjer. Det er essensen i regjeringens forslag til kontantstøtte. Hensikten er å bidra til at bedriftene overlever dagens spesielle situasjon slik at de kan gjenoppta sin virksomhet når omstendighetene normaliseres.