-
Reisegarantifondet - ber om garantistillelse fra GIEK
NHO har med innspill fra blant andre NHO Transport sendt brev til Stortinget om å sørge for at nødvendig garantistillelse kan gjøres gjennom å utvide re-forsikringsordningen av kredittforsikringen som administreres av GIEK, til også å inkludere re-forsikring/risikoavlastning på garantier stilt av forsikringsselskaper og banker på vegne av reisearrangørene.
-
Fortsatt utfordringer med skoleskyss
NRK kunne i dag melde om at det fortsatt er problemer med skoleskyss og manglende kapasitet på grunn av smittevernbegrensninger og bruk av annet hvert sete i buss. På den annen side har NHO Transport kartlagt at det er 819 turbusser med sjåfører tilgjengelige for å kunne øke kapasiteten.
-
NHO Transport ga innspill til nytt statsbudsjett
Foreningen deltok på høringsmøter i to fagkomiteer i Stortingets behandling av Statsbudsjettet for 2025. Her kan du lese våre samlede innspill om finansieringsbehov for kollektivtrafikken på kort og lang sikt og ekspressbussenes rolle.
-
Utstrakt kabotasjevirksomhet på norske veier
Tidligere i juli kunne man lese i media om hvordan utenlandske turbusselskaper omgår regelverket og driver omfattende kabotasjevirksomhet på norske veier. NHO Transport har gjort noen foreløpige analyser av dataene fra Turbussappen.
-
På vei mot en bedre regulert drosjenæring
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård mottok første del av Drosjeutvalgets utredning 30. juni. Utvalget som ledes av Hans Petter Graver, der NHO Transport er representert, foreslår tiltak som skal sikre gode og trygge drosjetjenester i hele landet.
-
Fortsatt anbudsbasert kollektivdrift i Innlandet
Fylkestinget i Innlandet vedtok i formiddag å avvise et forslag om overgang til fylkeskommunal bussdrift. Dermed opprettholdes dagens anbudssystem. Det var 26 stemmer for såkalt egenregi og 31 stemmer for å fortsette med anbud. Et enstemmig fylkesting vedtok samtidig 11 premisser for å opprettholde ordningen med anbud.
-
Manglende helhet og kobling i transportpolitikken
NHO Transport skriver i et innlegg i Dagens Næringsliv at regjeringen ikke ser sammenhenger og behov for å koble ulike virkemidler for å nå viktige samfunnsmessige mål. Dette skjer når regjeringen i forslag til statsbudsjett vil gjøre det dyrere å kjøpe og eie bil og samtidig legger grunnlaget for store kutt i kollektivtilbudet ved at fylkeskommunene ikke får nødvendige midler til å drifte dagens rutetilbud.
-
Starter opp igjen kartlegging av turbussnæringen
Nå er det høysesong for turbussnæringen. Fra 1. januar 2024 innførte Samferdselsdepartementet nye kabotasjeregler for utenlandske turbusser i Norge. NHO Transport velger derfor å gjenoppta appen for registrering av utenlandske turbusser i Norge. Bli med på registreringen!
-
Skriftlig spørsmål i Stortinget
Stortingsrepresentant for Høyre i Hordaland, Liv Kari Eskeland, sendte et skriftlig spørsmål til samferdselsministeren om ukrainske flyktninger og barrierer for å bli bussjåfører. Svaret kan gi grunn til optimisme.
-
Turbil
Våre medlemmer arrangerer reiser med turbuss nasjonalt og internasjonalt. NHO Transport arbeider blant annet for å bedre rammevilkårene til næringen, i tillegg til å arrangere fagseminarer.