-
Både tomme og overfylte busser bør unngås
Aftenposten hadde 01.09.21 en spissformulert lederartikkel med overskriften "ingen vits i å tømme penger over tomme busser". NHO Transport har imøtegått avisens argumenter i et svarinnlegg i Aftenposten 06.09.21.
-
Skal nullvisjonen nås, må regelverket for kollisjonsbeskyttelse endres
Det haster med å utforme og innføre én, felles internasjonal standard for kollisjonsbeskyttelse ved sjåførplassen i busser. Vi har absolutt ingen flere bussjåfører å miste. Det er budskapet til samferdselsminister Knut Arild Hareide fra NHO Transport, Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet.
-
Vurderer påbud om bilbelte i bybusser
Statens vegvesen foreslår å innføre krav om bruk av belte i buss klasse I, bybuss, der dette er montert. NHO Transport har forståelse for og støtter at regelverket endres på dette området, men har i sitt høringssvar anbefalt premisser for praktiseringen av regelverket.
-
Ber om styrking av kollektivtransporten i regjeringserklæring
Det er nå klart at Arbeiderpartiet og Senterpartiet skal starte regjeringsforhandlinger uten SV. Kollektivnæringen har allerede sendt sitt innspill til de kommende forhandlingene om en ny regjeringserklæring.
-
Positivt møte om alternativer til taksameter
NHO Transport hadde torsdag 18. mars møte med Samferdselsdepartementet om arbeidet som nå pågår for å utrede alternativer til taksameter. NHO Transport ga flere innspill om taksameterbruk i praksis. Dette inkluderte sporing av pengestrømmene og hvilke øvrige funksjoner taksametrene ivaretar.
-
Innreiserestriksjoner og viktige unntak for arbeidsgivere
Gjenåpningsplanen for Norge betyr justerte innreiserestriksjoner for å begrense risiko for spredning av koronavirus. I utgangspunktet vil kun nordmenn, og utlendinger som er bosatt i Norge, få anledning til innreise. Nye, viktige unntak av betydning for arbeidsgivere beskrives nedenfor.
-
Politisk vilje til å følge dansk kabotasjeregel
NHO Transport arrangerte siste uken i januar bransjetreff for turbussnæringen i Trondheim, hvor flere av bransjens viktigste rammevilkår stod på agendaen.
-
Vellykket kjøreløsning for turbusser i Oslo
Sommeren 2019 har medført et endret kjøremønster til av- og påstigning for turbusser i Oslo, sammenlignet med fjoråret. Ifølge Oslo kommune og bransjen selv har årets løsning fungert svært godt
-
Foreslår 23 eller 25 prosent merverdiavgift på persontransport
Finansminister Siv Jensen mottok i dag forslag til fremtidige merverdiavgiftssatser. Ekspertgruppen, som ledes av Vibeke Hammer Madsen, anbefaler én enhetlig merverdiavgiftssats for alle varer og tjenester. Det betyr i så fall at satsen på persontransporttjenester vil øke fra 12 til 23-25 prosent merverdiavgift.
-
En kollektiv takk
Dette er en takk til deg som forenkler våre liv. En kollektiv takk fra alle oss som hver eneste normale dag, er avhengige av deg. Fra alle oss som alltid har stått der og ventet på at nettopp du skal komme.