-
Uenige om kostnadsrapport
Transportøkonomisk institutt og NHO Transport er uenige om premissene for rapport om kostnadsdrivere i kollektivtransporten, som ble utarbeidet av Transportøkonomisk institutt i høst på oppdrag av Kommunenes Sentralforbund. Dette fremgår av omfattende korrespondanse mellom partene.
-
Store utfordringer på kabotasjesiden
NHO Transport hadde 3. juli møte med politisk ledelse i Samferdselsdepartementet om utenlandske turbusselskapers økende virksomhet i Norge. Det var enighet om behovet for å intensivere kontrollvirksomheten for å få aktørene til å overholde dagens kabotasjebegrensninger og annet regelverk.
-
Omgår kabotasjeregelverket
Dagsavisen hadde 20. juli en lengre artikkel om utenlandske busselskapers omgåelse av dagens kabotasjeregler. Det nye nå er at de utenlandske bussene tar en kort tur innom Sverige før de returnerer til Norge. Det hevdes dermed at reglene for internasjonal transport kommer til anvendelse og ikke de norske kabotasjebegrensningene.
-
Nye drosjeregler til Stortinget
Regjeringen sendte 9. mai en lovproposisjon til Stortinget, basert på drosjeutvalgets arbeid. Det er ennå usikkert om Stortinget rekker å behandle de nye drosjereglene før sommeren.
-
-
Anbud i rutebussmarkedet
Vista Analyse AS har vurdert hvordan anbudskonkurranser virker på produktivitetsutviklingen i rutebussmarkedet. Busselskapene stimuleres stadig til økt effektivitet, innovasjon og omstilling gjennom konkurransene. Rapporten ble utarbeidet for NHO Transport i 2021 og er en oppfølging av en rapport fra Vista Analyse i 2018.
-
Politisk vilje til å følge dansk kabotasjeregel
NHO Transport arrangerte siste uken i januar bransjetreff for turbussnæringen i Trondheim, hvor flere av bransjens viktigste rammevilkår stod på agendaen.
-
Vellykket kjøreløsning for turbusser i Oslo
Sommeren 2019 har medført et endret kjøremønster til av- og påstigning for turbusser i Oslo, sammenlignet med fjoråret. Ifølge Oslo kommune og bransjen selv har årets løsning fungert svært godt