-
Klarsignal for tilskudd til ekspressbussene
EFTAs overvåkingsorgan ESA godkjente 25.11.20 en endring i ordningen med tilskudd til kommersielle buss- og båtruter som følge av covid-19. Det betyr at søknadene om tilskudd til ekspressbussrutene sommeren 2020 omsider kan ferdigbehandles. Tilskuddsordningen blir også forlenget.
-
Oppdatert veileder for trygge kollektivreiser
FHI oppdaterte mandag 23 november sin veileder for smittevern i kollektivtransport (buss, tog, trikk, taxi, pasienttransport mv). Veilederen er nå presisert med at den også omfatter turbusser.
-
Skal nullvisjonen nås, må regelverket for kollisjonsbeskyttelse endres
Det haster med å utforme og innføre én, felles internasjonal standard for kollisjonsbeskyttelse ved sjåførplassen i busser. Vi har absolutt ingen flere bussjåfører å miste. Det er budskapet til samferdselsminister Knut Arild Hareide fra NHO Transport, Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet.
-
Vurderer påbud om bilbelte i bybusser
Statens vegvesen foreslår å innføre krav om bruk av belte i buss klasse I, bybuss, der dette er montert. NHO Transport har forståelse for og støtter at regelverket endres på dette området, men har i sitt høringssvar anbefalt premisser for praktiseringen av regelverket.
-
Positivt møte om alternativer til taksameter
NHO Transport hadde torsdag 18. mars møte med Samferdselsdepartementet om arbeidet som nå pågår for å utrede alternativer til taksameter. NHO Transport ga flere innspill om taksameterbruk i praksis. Dette inkluderte sporing av pengestrømmene og hvilke øvrige funksjoner taksametrene ivaretar.
-
Innreiserestriksjoner og viktige unntak for arbeidsgivere
Gjenåpningsplanen for Norge betyr justerte innreiserestriksjoner for å begrense risiko for spredning av koronavirus. I utgangspunktet vil kun nordmenn, og utlendinger som er bosatt i Norge, få anledning til innreise. Nye, viktige unntak av betydning for arbeidsgivere beskrives nedenfor.
-
Busslappen har gitt Roger Harkestad nye perspektiver på lederrollen i næringen
Jeg er nå, med busslappen i hånden, om mulig enda stoltere av den kvaliteten mine kollegaer leverer hver eneste dag. Å bruke tid på å få bedre innsikt i deres arbeidshverdag, og lære egen drift å kjenne enda bedre, har utvilsomt vært noen av mine best anvendte timer det siste tiåret. Det skriver Roger Harkestad, konsernsjef i Tide AS, i et debattinnlegg på Vestlandet. Han er også styreleder i NHO Transport og foreningen deler derfor hans erfaringer.
-
Turbusskabotasje hovedsak i møte med statssekretærer
NHO Transport avholdt møte med statssekretærene Mette Gundersen og Johan Vasara i Samferdselsdepartementet 29. september. Hovedvekten ble lagt på turbusskabotasje og rammebetingelser for ekspressbussene. Rekrutteringsutfordringene og behovet for at den fylkeskommunale kollektivtrafikken blir kompensert for økte energikostnader ble også berørt.
-
Har utredet innføringen av null- og lavutslippssoner
Statens vegvesen har på oppdrag for Samferdselsdepartementet utredet vilkårene for opprettelsen av lavutslippssoner og problemstillinger rundt eventuelle pilotprosjekter for nullutslippssoner i Bergen og Oslo. Hovedveinett og riksveier skal ikke omfattes av en nullutslippssone.
-
Busselskaper kan benytte regjeringens lønnsstøtteordning
Regjeringen kunngjorde 17.12.21 skissen for en ordning der bedrifter kan søke om støtte til å betale lønn, for å unngå permitteringer som følge av koronatiltak. Finansdepartementet har avklart næringsavgrensinger som angår medlemsbedriftene, etter henvendelse fra NHO Transport.