-
Pilotprosjekt for utslippsfrie ekspressbusser
Grønt landtransportprogram starter sitt tredje pilotprosjekt som vil skalere utslippsfri busstrafikk i det kommersielle markedet. Piloteiere er Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap, Telemark Bilruter og Konkurrenten.no.
-
Nytt rundskriv om garantisum for drosjeløyver
Som følge av forskriftsendringer om garantisum for drosjer som trer i kraft 1. januar 2023, har Samferdselsdepartementet sendt ut nytt rundskriv.
-
Kontantstøtte til bedrifter
Bedriftene skal få overført penger på konto for dekning av faste løpende kostnader i dagens situasjon med sviktende omsetning for de aller fleste bransjer. Det er essensen i regjeringens forslag til kontantstøtte. Hensikten er å bidra til at bedriftene overlever dagens spesielle situasjon slik at de kan gjenoppta sin virksomhet når omstendighetene normaliseres.
-
Politisk vilje til å følge dansk kabotasjeregel
NHO Transport arrangerte siste uken i januar bransjetreff for turbussnæringen i Trondheim, hvor flere av bransjens viktigste rammevilkår stod på agendaen.
-
Lanserer smitteveileder for kollektivtrafikk
Folkehelseinstituttet har fått i oppdrag av Helsedirektoratet å utarbeide en veileder for å minimalisere faren for Covid-19-smitte ved kollektivreiser. Veilederen skal være klar allerede torsdag 30.04.20, og NHO Transport har gitt innspill til arbeidet.
-
Kan redde et kritisk rutenett
NHO Transport hadde 08.04.20 et møte med statssekretærene Ingelin Noresjø og John-Ragnar Aarset i Samferdselsdepartementet om ekspressbussnæringens situasjon. De kunne ikke love offentlig støtte til ekspressbussnæringen i en kritisk situasjon, men partene skal ta opp igjen samtalene like over påske.
-
Reduserer egenandelen for kompensasjon
På regjeringens pressekonferanse sent tirsdag ettermiddag kunngjorde finansminister Jan Tore Sanner at egenandelen ved tildeling av støtte gjennom den nye kompensasjonsordningen senkes fra kroner 10.000 til kroner 5.000. Dette vil medføre at hele 10.000 flere bedrifter og næringsdrivende blir omfattet av ordningen.
-
Problematiske tidsavvik
Politikerne er flinke og raske med å lansere ulike krisetiltak i dagens situasjon. Problemet er at det ofte går en viss tid fra forslagene presenteres til de er besluttet og iverksatt.
-
En kollektiv takk
Dette er en takk til deg som forenkler våre liv. En kollektiv takk fra alle oss som hver eneste normale dag, er avhengige av deg. Fra alle oss som alltid har stått der og ventet på at nettopp du skal komme.
-
Busslappen har gitt Roger Harkestad nye perspektiver på lederrollen i næringen
Jeg er nå, med busslappen i hånden, om mulig enda stoltere av den kvaliteten mine kollegaer leverer hver eneste dag. Å bruke tid på å få bedre innsikt i deres arbeidshverdag, og lære egen drift å kjenne enda bedre, har utvilsomt vært noen av mine best anvendte timer det siste tiåret. Det skriver Roger Harkestad, konsernsjef i Tide AS, i et debattinnlegg på Vestlandet. Han er også styreleder i NHO Transport og foreningen deler derfor hans erfaringer.