-
Høringsinnspill til regjeringens forslag til Norges nye klimamål for 2035
NHO Transport har gitt innspill til regjeringens forslag til Norges nye klimamål for 2035, med tilhørende endring av klimaloven.
-
Innspill til myndighetenes pakker med smitteverntiltak ved ulike tiltaksnivå
NHO Transports hovedbudskap til myndighetenes rammeverk for tiltak differensiert ut fra smittenivået i samfunnet.
-
Yrkesteorikurs for sjåførfaget
Det er utarbeidet et nettbasert yrkesteorikurs som kan brukes til eksamensforberedelse til yrkesteorieksamen for Yrkessjåførfaget. Dette kan gjøre vegen til fagbrev enklere.
-
Tariffoppgjøret 2024
Årets oppgjør er et såkalt hovedoppgjør der partene forhandler om alt i en tariffavtale. Her finner du informasjon om årets tariffoppgjør.
-
-
NHOs anskaffelseskonferanse er 22. mai 2025
NHOs anskaffelseskonferanse i Næringslivets Hus er for alle som arbeider med offentlige anskaffelser og leverer til offentlig sektor. Nytt regelverk i EU, sikkerhet og beredskap, hvordan offentlig sektor kan bli en attraktiv kunde, seriøsitet og korrupsjon og digitalisering er årets temaer.
-
Ny app skal kartlegge utenlandske turbusser i Norge
NHO Transport er bekymret for utviklingen i kabotasjekjøringen fra utenlandske turbusselskaper så langt i år, til tross for at myndighetene allerede i desember 2024 ble bedt om å prioritere kontroll og håndheving høyt i 2025. Foreningen intensiverer arbeidet med å kartlegge utenlandske busser i Norge, og har nå utviklet Turbussappen.
-
Økte midler til fylkeskommunene for 2025
Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV ble 17. juni enige om endelig innretning på Revidert nasjonalbudsjett for 2025. Forliket medførte at fylkeskommunene får 500 millioner ekstra for resten av 2025. Beløpet er øremerket til samferdsel.
-
Vil gjøre det mulig å kjøre buss etter fylte 75-år
Høyre har i Stortinget foreslått at dagens øvre aldergrense på 75 år for å kjøre buss bør mykes opp. Aktuelle sjåfører over grensen på 75 år må selvsagt gjennomgå en omfattende helsemessig vurdering.