-
Hovedoppgjøret for bussbransjen er i gang
Partene i Bussbransjeavtalen overleverte formelt kravene foran hovedoppgjøret i dag kl. 08.00. Oppgjøret skulle opprinnelig vært gjennomført i vår, men ble utsatt som følge av covid-19.
-
Bussnorsktesten klar for bruk
NHO Transport har utviklet et verktøy for å måle norskferdigheter hos minoritetsspråklige bussjåfører og kandidater til yrket. Bussnorsktesten er basert på relevant arbeidsspråk i bransjen. Etter en periode med prøvedrift kan vi nå tilby alle aktuelle aktører å ta testen i bruk.
-
Veileder for dialog om bedre busstjenester
For å sikre et attraktivt kollektivtilbud er det viktig med samarbeid og innspill fra alle involverte aktører. En ny veileder gir en enkel innføring i når og hvordan de ansattes representanter kan påvirke anbudsprosesser i kollektivtrafikken.
-
Fri etablering av ekspressbussruter over 80 km
Regjeringens forslag om fri etablering av ekspressbussruter over 80 km skal sluttbehandles av Stortinget 05.06.19. Transportkomiteen avgav sin innstilling 28.05.19, og det er liten grunn til å tro at Stortinget vil gjøre endringer siden alle regjeringspartiene i komiteen støtter Samferdselsdepartementets proposisjon 69 L.
-
Lovfesting av tilbakeholdsrett
Statens Vegvesen har på vegne av Samferdselsdepartementet sendt på høring forslag om lovfesting av rett til å holde tilbake kjøretøy. Dette skal gjelde hvis ikke transportselskapet har betalt påløpte overtredelsesgebyr eller bøter. Kjøretøyet skal eventuelt kunne sikres ved hjelp av hjullås.
-
Norsk turbussbransje slår seg sammen
NHO Transport og Norges Bussbransjeforbund har kommet til enighet om en felles vei videre for norsk turbussbransje.
-
Debatten fortsetter i Klassekampen
Transport.no har tidligere omtalt fire ulike artikler i Klassekampen om bussnæringen og NHO Transports svar via et eget innlegg 15. juli. Ingunn Reistad Jacobsen i Fagforbundet svarte på dette innlegget 18. juli, og NHO Transport har tilbakevist en del av hennes påstander i et nytt innlegg 22. juli.
-
Bussjåføryrket i media
Klassekampen hadde 7. juli en lengre artikkel om utfordringene med å rekruttere tilstrekkelig med bussjåfører. Denne artikkelen ble fulgt opp dagen etter med en lengre omtale av anbudssystemet. Denne viste at Yrkestrafikkforbundet og Fagforbundet hadde ulike syn på driftsform.
-
Enova med nytt støtteprogram for utbygging av offentlige ladestasjoner for tunge kjøretøy
Statens Vegvesen la mandag 26.juni fram en ladeplan for tunge kjøretøy langs norske riksveier. Enova følger nå opp med et nytt støtteprogram for utbygging av offentlige ladestasjoner for tunge kjøretøy. Ordningen skal være konkurransebasert og første søknadsfrist er 16.oktober i år.
-
Kan dokumentere vandel
Aftenposten hadde 23. juli et hovedoppslag om ukrainske flyktninger og barrierer for å bli bussjåfører. Krav om fire års botid var viktigste hinder for å få kjøreseddel, men det viser seg nå at ukrainere på en enkel måte kan få utstedt politiattest og dokumentert vandel fra hjemlandet.