-
EU senker aldersgrensen for buss
EU-parlamentet vedtok den 21.10.2025 nye regler i førerkortdirektivet. Blant annet skal nå den generelle aldersgrensen for buss senkes fra 24 til 21 år.
-
Tragisk bussulykke - vår medfølelse
En rutebuss med over 50 personer kjørte av veien og havnet i vannet i Hadsel i Nordland andre juledag. Årsaken er ikke kjent så langt, men det er foreløpig meldt om tre omkomne og flere kritisk skadde.
-
Høyre fikk innspill til sin klimapolitikk i fylker og kommuner
Lokalvalget nærmer seg. Sentrale politikere i Høyre inviterte ulike organisasjoner til å gi innspill til partiets politikk en "klimahøring" på Stortinget 16.02.23. NHO Transport ga åtte innspill som omfattet kollektivtrafikkens betydning, konkrete rammevilkår og behov.
-
Parkering for turbusser
NHO Transport har kartlagt turbussparkering i de største byene og ved enkelte turistmål. Se en foreløpig oversikt her.
-
Positiv regjeringsplattform
Det er nå klart at Venstre, Høyre og Fremskrittspartiet vil danne ny blå-grønn regjering. Sammensetningen vil sannsynligvis være klar fredag 19. januar, men regjeringspartiene kunne allerede 14. januar presentere sin politiske plattform. Denne inneholder mange positive elementer på transportsiden, men kunne vært litt mer konkret på enkelte punkter.
-
Positive til endringer av taxi-reguleringer
NHO Transport ble på et møte hos samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i desember informert om Samferdselsdepartementets planer for endringer av dagens reguleringer av taxi-markedet. Foreningen har nå sendt departementet sine kommentarer og støtter de fleste forslagene til endringer.
-
Fri etablering av ekspressbussruter over 80 km
Regjeringens forslag om fri etablering av ekspressbussruter over 80 km skal sluttbehandles av Stortinget 05.06.19. Transportkomiteen avgav sin innstilling 28.05.19, og det er liten grunn til å tro at Stortinget vil gjøre endringer siden alle regjeringspartiene i komiteen støtter Samferdselsdepartementets proposisjon 69 L.
-
Ønsker mer fleksibelt alderskrav for sjåfører
Yrkestransportloven § 37 a fastslår at man ikke kan få utstedt eller fornyet kjøreseddel for persontransport etter fylte 75 år. På den annen side blir den eldre delen av befolkningen stadig friskere, og mange har lyst til å jobbe litt etter fylte 75 år.
-
Holder fast på syv-dagers regelen for kabotasje
Den danske regjeringen har nå svart på EU-kommisjonens "begrunnede uttalelse" om Danmarks begrensninger på utenlandske turbussers virksomhet i Danmark. Den danske regjeringen fastholder sine regler. Samtidig ber den EU-kommisjonen om å fremme en annen og lignende begrensning enn syv dager hvis kommisjonene ikke kan akseptere den danske løsningen.
-
Bussnæringen i særstilling i næringslivet
Ifølge NHOs konjunkturbarometer for februar er det kun to næringer med en overvekt av optimister når det gjelder forventninger til fremtidig markedsutvikling, nemlig oljenæringen og bussnæringen. Samtidig viser NHOs ferske kompetansebarometer at bussnæringen har størst mangel på kvalifisert arbeidskraft.