-
Fellesskapsløyve erstattet turvognløyve
Den 1. januar 2025 utløp de gamle nasjonale gods- og turvognløyvene. Alle som driver løyvepliktig gods- eller turvogntransport må nå ha fellesskapsløyve.
-
Høringssvar - Forslag til endringer i arbeidsmiljøloven for å styrke retten til heltid
NHO Transport har besvart høring om forslag til endringer i arbeidsmiljøloven for å styrke retten til heltid.
-
Høring - endret omsetningskrav for biodrivstoff til veitrafikken og innføring av omsetningskrav for ikke-veigående maskiner
NHO Transport har gitt høringsuttalelse til Miljødirektoratet om hvordan bruken av biodrivstoff skal reguleres. Veibruksavgiften for bærekraftig biodrivstoff utover omsetningskravet bør fjernes. Det må opprettes et regnskap og en ordning for å omsette 100%-volumer utenfor omsetningskravet.
-
Handlingsplanen for busslærlinger fra 2012 bør oppdateres
Tilgang på kvalifiserte yrkessjåfører er avgjørende for å ha et godt og trygt kollektivtilbud i hele landet. I 2012 tillot Norge et prøveprosjekt for lærlinger til persontransport under 21 år med basis i EUs yrkessjåførdirektiv. En egen handlingsplan med vilkår for disse lærlingene ble utarbeidet i den forbindelse.
-
Mer midler for å unngå kutt i kollektivtilbudet
I et høringsnotat til Stortingets finanskomite ber NHO Transport om mer midler til den fylkeskommunale kollektivtrafikken. Dette er nødvendig for å unngå omfattende rutekutt i flere fylker.
-
Høring om forslag til lov om besøksbidrag
NHO Transport har gitt innspill til regjeringens forslag til lov ombesøksbidrag fra turister.
-
Fare for store kollektivkutt - ingen ekstra midler i Revidert nasjonalbudsjett
Regjeringen la i dag frem forslag til Revidert nasjonalbudsjett for 2025. Dette inneholdt ikke noen ekstra midler til fylkeskommunal kollektivdrift til tross for at både fylkespolitikere og kollektivoperatørene har advart mot store kutt hvis ikke en kraftig kostnadsøkning ble kompensert via høyere statlige overføringer til fylkeskommunene.