-
Ber om avklaring på anbudspraksis for drosjetransport
NHO Transport har bedt Samferdselsdepartementet avklare hvordan fylkeskommunene kan gjennomføre anbud på eneretter for drosjetransport i områder med lav befolkningstetthet. Foreningen stiller i et brev spørsmål ved om det er hensiktsmessig og lov å koble sammen eneretten og bestilling av offentlig finansierte transporttjenester som skoleskyss i én kontrakt.
-
Fra bøter til gebyr
I forbindelse med regjeringens arbeid mot arbeidslivskriminalitet vil Statens vegvesen fra 1. september få mulighet til å ilegge gebyrer på stedet for brudd på blant annet kjøre- hviletidsreglene, fremfor anmeldelse.
-
Kritisk situasjon for turbusselskaper
Dagens Næringsliv har i dag en lengre reportasje om utfordringene i det norske turbussmarkedet. Avisen betegner situasjonen som en katastrofe, og det forventes konkurser blant turbusselskapene. Uheldig konkurransevridning som følge av kompensasjonsordningen trekkes også frem i artikkelen.
-
Forbedringer av kompensasjonsordningen
Senterpartiets medlemmer av Stortingets finanskomite inviterte 26. mai til møte via teams om forbedringer av kompensasjonsordningen. Endringer kan komme som en del av Stortingets behandling av Revidert nasjonalbudsjett.
-
Ny klimapolitikk for transportsektoren
Det er behov for å legge om klimapolitikken for persontransporten. Milliarder til velstående elbileiere må erstattes med bedre løsninger for kollektivtransport og bildeling. Klimakur 2030 gir dessverre ikke svar på dagens utfordringer på samferdselssiden.
-
Stopper busstrafikken i Oslo og Viken
Hvis det blir streik på bussiden fra søndag morgen, vil arbeidstakerorganisasjonene lamme busstrafikken i Oslo og Viken. Det viser listene over plassfratredelser, som ble oversendt NHO Transport i dag.
-
Miljøkrav og omdømme for buss for tog
Buss for tog markedet er viktig for turbussnæringen, og leveransene har betydning for passasjerenes oppfatning av tilbudet. NHO Transport reagerer på at Vygruppen stiller lave miljøkrav i en konkurranse om busstjenester fra og med 2021. Disse kravene står ikke i stil med Vys profil på miljø og bærekraft.
-
Hovedoppgjøret for bussbransjen er i gang
Partene i Bussbransjeavtalen overleverte formelt kravene foran hovedoppgjøret i dag kl. 08.00. Oppgjøret skulle opprinnelig vært gjennomført i vår, men ble utsatt som følge av covid-19.
-
Kompensasjon for tapte billettinntekter
Restriksjonene knyttet til Korona-krisen har medført en kraftig reduksjon i antall reisende med fylkeskommunale kollektivtilbud, og fylkeskommunene går dermed glipp av rundt 800 millioner kroner i billettinntekter per måned. NHO Transport har dermed tatt initiativ til et felles notat til regjeringen.
-
Holder fast på syv-dagers regelen for kabotasje
Den danske regjeringen har nå svart på EU-kommisjonens "begrunnede uttalelse" om Danmarks begrensninger på utenlandske turbussers virksomhet i Danmark. Den danske regjeringen fastholder sine regler. Samtidig ber den EU-kommisjonen om å fremme en annen og lignende begrensning enn syv dager hvis kommisjonene ikke kan akseptere den danske løsningen.