-
Tilknytningsavgiften til drosjesentraler bør kompenseres
Stortingsrepresentant Sigbjørn Gjelsvik fra Senterpartiet har stilt et skriftlig spørsmål til næringsminister Iselin Nybø om dekning av løyvehavernes tilknytningsavgifter til drosjesentralene. Disse blir ikke lenger dekket via kompensasjonsordningen.
-
Kritisk til danske kabotasjeregler
EU-kommisjonen har bedt Danmark om å avvikle eller endre sine kabotasjeregler for turbusser. Landet innførte 01.11.19 en begrensning på utenlandske turbussers kabotasjevirksomhet på syv dager per måned. Etter syv dager må bussene ut av Danmark og vente i 30 dager før eventuell retur.
-
Vil ikke dekke sentraltilknytningsavgift
Løyvehaverne på drosjesiden får ikke lenger dekket sentraltilknytningsavgiften via kompensasjonsordningen. Dette reagerer NHO Transport på og har dermed sendt et eget notat om saken til næringsminister Iselin Nybø.
-
Høring om anerkjennelse av ukrainske førerkort for alle førerkortklasser
Statens vegvesen har sendt på høring forslag om at anerkjennelse av ukrainske førerkort skal utvides fra ett år til å gjelde for hele perioden ukrainske flyktninger kan gis kollektiv beskyttelse i Norge. Det foreslås også at anerkjennelsen endres fra kun å gjelde førerkort klasse B til å gjelde samtlige førerkortklasser.
-
Ny Nasjonal transportplan uten samordning og satsing
Ny Nasjonal transportplan er ikke samordnet med Klimautvalgets anbefalinger. Den er ser heller ikke den fylkeskommunale kollektivtrafikken, regionale ruter og statlige tilbud i sammenheng.
-
Staten må erkjenne sitt ansvar i Oslo-området
Utbyggingen av nytt regjeringskvartal medførte at Ring 1 gjennom Oslo sentrum ble stengt i sommer. Konsekvensen er begrenset veikapasitet og lange bilkøer. Siden staten har forårsaket de trafikale problemene, må den også finansiere nødvendige, avbøtende tiltak.
-
Profilering av bussjåføryrket
Kveldsnytt og NRK Østlandssendingen hadde 18. mars en lengre reportasje om en kvinnelig bussjåfør fra Irak. Hun heter Nadoa og kjører rutebuss for Nobina AS i Nedre Glomma-området. Hun trives svært godt i yrket og får svært gode skussmål fra både områdeleder og kollegaer.
-
Veileder for dialog om bedre busstjenester
For å sikre et attraktivt kollektivtilbud er det viktig med samarbeid og innspill fra alle involverte aktører. En ny veileder gir en enkel innføring i når og hvordan de ansattes representanter kan påvirke anbudsprosesser i kollektivtrafikken.
-
Fornyer allmenngjøringen av turbusslønn
Tariffnemda har vedtatt å fornye allmengjøringen av minstelønn for turbussjåfører. Den nye satsen er kroner 213,62 per time og er dermed i henhold til § 10.2.3 i Bussbransjeavtalen. Den nye timesatsen gir en minstelønn på månedsbasis på kroner 34.820.
-
Nye instrukser og retningslinjer
Styret i NHO Transport vedtok nye instrukser for styret og administrerende direktør på sitt møte 18.09.24. I tillegg ble det vedtatt nye etiske retningslinjer for ansatte. Disse erstatter retningslinjer av 01.02.18.