-
Fare for store kollektivkutt - ingen ekstra midler i Revidert nasjonalbudsjett
Regjeringen la i dag frem forslag til Revidert nasjonalbudsjett for 2025. Dette inneholdt ikke noen ekstra midler til fylkeskommunal kollektivdrift til tross for at både fylkespolitikere og kollektivoperatørene har advart mot store kutt hvis ikke en kraftig kostnadsøkning ble kompensert via høyere statlige overføringer til fylkeskommunene.
-
Et fantastisk yrke
Gunnar Sparchholz er 22 år, kjører 18 meter lang buss og har det 100 posent kjekt, ifølge NRK Rogaland. Han er læring i persontransport hos Vy Buss i Haugesund og angrer ikke på det atypiske yrkesvalget.
-
Alle taper hvis kollektivtilbudet kuttes
Kollektivsatsingen til fylkeskommunene har gitt passasjerrekorder. Nå er mer midler fra Stortinget til å drifte kollektivtilbudet avgjørende. Vi tok debatten under Arendalsuka.
-
EU senker aldersgrensen for buss
EU-parlamentet vedtok den 21.10.2025 nye regler i førerkortdirektivet. Blant annet skal nå den generelle aldersgrensen for buss senkes fra 24 til 21 år.
-
Dagens regler for seniorsjåfører beholdes
Bussjåfører og drosjesjåfører har i praksis et yrkesforbud fra fylte 75 år. Samferdsels-departementet svarer til NHO Transport at de verken vil endre regelverket eller praksis for dispensasjoner.
-
Statsbudsjettet - mer midler til den fylkeskommunale kollektivtransporten
Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Rødt ble lørdag enige om en avtale vedrørende statsbudsjettet for 2026. Avtalen medfører at fylkeskommunene får tilført 1,1 milliarder ekstra. I tillegg inneholdt regjeringens opprinnelige budsjettforslag en økning på en milliard.
-
Veileder for dialog om bedre busstjenester
For å sikre et attraktivt kollektivtilbud er det viktig med samarbeid og innspill fra alle involverte aktører. En ny veileder gir en enkel innføring i når og hvordan de ansattes representanter kan påvirke anbudsprosesser i kollektivtrafikken.
-
Ny Nasjonal transportplan uten samordning og satsing
Ny Nasjonal transportplan er ikke samordnet med Klimautvalgets anbefalinger. Den er ser heller ikke den fylkeskommunale kollektivtrafikken, regionale ruter og statlige tilbud i sammenheng.
-
Parkering for turbusser
NHO Transport har kartlagt turbussparkering i de største byene og ved enkelte turistmål. Se en foreløpig oversikt her.
-
Staten må erkjenne sitt ansvar i Oslo-området
Utbyggingen av nytt regjeringskvartal medførte at Ring 1 gjennom Oslo sentrum ble stengt i sommer. Konsekvensen er begrenset veikapasitet og lange bilkøer. Siden staten har forårsaket de trafikale problemene, må den også finansiere nødvendige, avbøtende tiltak.