-
Bussnæringen i særstilling i næringslivet
Ifølge NHOs konjunkturbarometer for februar er det kun to næringer med en overvekt av optimister når det gjelder forventninger til fremtidig markedsutvikling, nemlig oljenæringen og bussnæringen. Samtidig viser NHOs ferske kompetansebarometer at bussnæringen har størst mangel på kvalifisert arbeidskraft.
-
Kan dokumentere vandel
Aftenposten hadde 23. juli et hovedoppslag om ukrainske flyktninger og barrierer for å bli bussjåfører. Krav om fire års botid var viktigste hinder for å få kjøreseddel, men det viser seg nå at ukrainere på en enkel måte kan få utstedt politiattest og dokumentert vandel fra hjemlandet.
-
Følg drømmen ikke strømmen 2023
Onsdag 30. august gikk Følg drømmen ikke strømmen 2023 av stabelen. NHO Transport, SOTIN, NLF med flere kickstartet rekrutteringsturnéen utenfor Børsen i Oslo, som ble offisielt åpnet av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Formålet er å vise frem de ulike mulighetene som yrkessjåførutdanningen gir, samtidig bevisstgjøre ungdommene om at yrkessjåførfaget er et trygt og godt yrkesvalg.
-
Kraftige kostnadsøkninger må kompenseres
Kostnadsøkningen for den fylkeskommunale kollektivtrafikken er beregnet til 9,6 prosent for 2023. Hele næringen ber nå regjeringen om at denne kostnadsveksten blir kompensert via ekstra bevilgninger i Revidert nasjonalbudsjett i mai.
-
Debatten fortsetter i Klassekampen
Transport.no har tidligere omtalt fire ulike artikler i Klassekampen om bussnæringen og NHO Transports svar via et eget innlegg 15. juli. Ingunn Reistad Jacobsen i Fagforbundet svarte på dette innlegget 18. juli, og NHO Transport har tilbakevist en del av hennes påstander i et nytt innlegg 22. juli.
-
Korrigert rundskriv om egenerklæring for løyvehavere
Dette rundskrivet korrigerer rundskriv av 8. desember. I egenerklæringsskjemaet er det satt inn et nytt punkt om foretaksnavn og organisasjonsnummer.
-
Last Vegas 2020 hyllet den fremtidige yrkessjåføren
Tradisjon tro ble det også i år arrangert Last Vegas, arenaen hvor bransjen hyller eksisterende, kommende og håpefulle lærlinger i yrkessjåførfaget. I år var arrangementet lagt til Nebbenes Kro like ved Eidsvoll.
-
Ber om avklaring på anbudspraksis for drosjetransport
NHO Transport har bedt Samferdselsdepartementet avklare hvordan fylkeskommunene kan gjennomføre anbud på eneretter for drosjetransport i områder med lav befolkningstetthet. Foreningen stiller i et brev spørsmål ved om det er hensiktsmessig og lov å koble sammen eneretten og bestilling av offentlig finansierte transporttjenester som skoleskyss i én kontrakt.
-
Pensjon fra første krone
Regjeringspartiene og Fremskrittspartiet har blitt enige om å innføre innbetaling til arbeidstakernes pensjon fra første tjente krone. Endringen trer ikke i kraft før i 2023, og det er ikke klarlagt hvilke regler som skal gjelde.
-
Grønt landtransportprogram er etablert
20 bransjeorganisasjoner, deriblant NHO Transport, har tegnet medlemskap i Grønt landtransportprogram. Programmet er et samarbeid mellom næringslivet og myndighetene og skal bidra til konkrete løsninger for å kutte klimautslippene fra næringstransporten.