-
Handlingsplanen for busslærlinger fra 2012 bør oppdateres
Tilgang på kvalifiserte yrkessjåfører er avgjørende for å ha et godt og trygt kollektivtilbud i hele landet. I 2012 tillot Norge et prøveprosjekt for lærlinger til persontransport under 21 år med basis i EUs yrkessjåførdirektiv. En egen handlingsplan med vilkår for disse lærlingene ble utarbeidet i den forbindelse.
-
Mer midler for å unngå kutt i kollektivtilbudet
I et høringsnotat til Stortingets finanskomite ber NHO Transport om mer midler til den fylkeskommunale kollektivtrafikken. Dette er nødvendig for å unngå omfattende rutekutt i flere fylker.
-
Høring om forslag til lov om besøksbidrag
NHO Transport har gitt innspill til regjeringens forslag til lov ombesøksbidrag fra turister.
-
Fellesskapsløyve erstattet turvognløyve
Den 1. januar 2025 utløp de gamle nasjonale gods- og turvognløyvene. Alle som driver løyvepliktig gods- eller turvogntransport må nå ha fellesskapsløyve.
-
Profilering av bussjåføryrket
Kveldsnytt og NRK Østlandssendingen hadde 18. mars en lengre reportasje om en kvinnelig bussjåfør fra Irak. Hun heter Nadoa og kjører rutebuss for Nobina AS i Nedre Glomma-området. Hun trives svært godt i yrket og får svært gode skussmål fra både områdeleder og kollegaer.
-
Ny belte i buss kampanje
Neste uke settes nok en gang viktigheten av belte i buss på agendaen. Statens vegvesen gjennomfører nå en landsdekkende bussbeltekampanje i uke 14-17.
-
Kollektivfelt bør dedikeres til kollektivreisende
- Kollektivfeltet bør være den "røde løperen" til de kollektivreisende. God fremkommelighet er selve nøkkelen til et attraktivt og effektivt kollektivtilbud, sier Jofri Lunde, næringspolitisk direktør i NHO Transport. Foreningen har gitt en omfattende høringsuttalelse til Statens vegvesen om hvordan kollektivfeltene bør disponeres fremover.