-
Fellesskapsløyve erstattet turvognløyve
Den 1. januar 2025 utløp de gamle nasjonale gods- og turvognløyvene. Alle som driver løyvepliktig gods- eller turvogntransport må nå ha fellesskapsløyve.
-
Profilering av bussjåføryrket
Kveldsnytt og NRK Østlandssendingen hadde 18. mars en lengre reportasje om en kvinnelig bussjåfør fra Irak. Hun heter Nadoa og kjører rutebuss for Nobina AS i Nedre Glomma-området. Hun trives svært godt i yrket og får svært gode skussmål fra både områdeleder og kollegaer.
-
Ny belte i buss kampanje
Neste uke settes nok en gang viktigheten av belte i buss på agendaen. Statens vegvesen gjennomfører nå en landsdekkende bussbeltekampanje i uke 14-17.
-
Kollektivfelt bør dedikeres til kollektivreisende
- Kollektivfeltet bør være den "røde løperen" til de kollektivreisende. God fremkommelighet er selve nøkkelen til et attraktivt og effektivt kollektivtilbud, sier Jofri Lunde, næringspolitisk direktør i NHO Transport. Foreningen har gitt en omfattende høringsuttalelse til Statens vegvesen om hvordan kollektivfeltene bør disponeres fremover.
-
Fare for store kollektivkutt - ingen ekstra midler i Revidert nasjonalbudsjett
Regjeringen la i dag frem forslag til Revidert nasjonalbudsjett for 2025. Dette inneholdt ikke noen ekstra midler til fylkeskommunal kollektivdrift til tross for at både fylkespolitikere og kollektivoperatørene har advart mot store kutt hvis ikke en kraftig kostnadsøkning ble kompensert via høyere statlige overføringer til fylkeskommunene.
-
Veileder for dialog om bedre busstjenester
For å sikre et attraktivt kollektivtilbud er det viktig med samarbeid og innspill fra alle involverte aktører. En ny veileder gir en enkel innføring i når og hvordan de ansattes representanter kan påvirke anbudsprosesser i kollektivtrafikken.
-
Ny Nasjonal transportplan uten samordning og satsing
Ny Nasjonal transportplan er ikke samordnet med Klimautvalgets anbefalinger. Den er ser heller ikke den fylkeskommunale kollektivtrafikken, regionale ruter og statlige tilbud i sammenheng.
-
Parkering for turbusser
NHO Transport har kartlagt turbussparkering i de største byene og ved enkelte turistmål. Se en foreløpig oversikt her.
-
Staten må erkjenne sitt ansvar i Oslo-området
Utbyggingen av nytt regjeringskvartal medførte at Ring 1 gjennom Oslo sentrum ble stengt i sommer. Konsekvensen er begrenset veikapasitet og lange bilkøer. Siden staten har forårsaket de trafikale problemene, må den også finansiere nødvendige, avbøtende tiltak.