-
Holder fast på syv-dagers regelen for kabotasje
Den danske regjeringen har nå svart på EU-kommisjonens "begrunnede uttalelse" om Danmarks begrensninger på utenlandske turbussers virksomhet i Danmark. Den danske regjeringen fastholder sine regler. Samtidig ber den EU-kommisjonen om å fremme en annen og lignende begrensning enn syv dager hvis kommisjonene ikke kan akseptere den danske løsningen.
-
Høring om anerkjennelse av ukrainske førerkort for alle førerkortklasser
Statens vegvesen har sendt på høring forslag om at anerkjennelse av ukrainske førerkort skal utvides fra ett år til å gjelde for hele perioden ukrainske flyktninger kan gis kollektiv beskyttelse i Norge. Det foreslås også at anerkjennelsen endres fra kun å gjelde førerkort klasse B til å gjelde samtlige førerkortklasser.
-
Strengere krav til drosjenæringen fra nyttår
Fra 1. januar 2023 skjerpes kravene til løyvehavere i drosjenæringen. Det blir igjen krav om bankgaranti og taklampe. Kjøretøyene skal være registrert som drosje i Kjøretøyregisteret og godkjent taksameter må dokumenteres. Løyvemyndigheten får hjemmel til å gi dispensasjon fra kravet om loggføring av drosjeturer.
-
Ny tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei
"Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei 2022-2025" er klar. Den inneholder totalt 179 tiltak for å styrke trafikksikkerheten. Vegdirektør Ingrid Hovland overleverte planen til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård 11.03.22.
-
Vinneren av yrkes-NM 2022 persontransport er kåret!
WorldSkills Norway og Agder fylkeskommune samlet 150 utøvere som konkurrerte i 18 ulike yrkesfag. Axel Estrera Jonsson fra Unibuss AS vant yrkes-NM 2022 i yrkessjåførfaget - persontransport. NHO Transport gratulerer.
-
Balanserte avtaler og handlingsrom for prisjusteringer i offentlige kontrakter
Mange leverandører erfarer økte kostnader som følge av invasjonen i Ukraina. Næringsminister Jan Christian Vestre har bedt offentlige oppdragsgivere ta risiko for den uforutsatte prisveksten. NHO inviterer medlemsbedrifter til seminar om handlingsrommet i anskaffelsesregelverket 2. november.
-
Et forutsigbart budsjettforslag for 2022
Solberg-regjeringen la frem forslag til statsbudsjett for 2022 i dag. Dette inneholdt få endringer på samferdselssiden. Det er positivt med satsing på byvekstavtalene, men det er ikke avsatt nødvendige midler til omstilling av den fylkeskommunale kollektivtrafikken.
-
Fra bøter til gebyr
I forbindelse med regjeringens arbeid mot arbeidslivskriminalitet vil Statens vegvesen fra 1. september få mulighet til å ilegge gebyrer på stedet for brudd på blant annet kjøre- hviletidsreglene, fremfor anmeldelse.
-
Tilknytningsavgiften til drosjesentraler bør kompenseres
Stortingsrepresentant Sigbjørn Gjelsvik fra Senterpartiet har stilt et skriftlig spørsmål til næringsminister Iselin Nybø om dekning av løyvehavernes tilknytningsavgifter til drosjesentralene. Disse blir ikke lenger dekket via kompensasjonsordningen.
-
Kritisk til danske kabotasjeregler
EU-kommisjonen har bedt Danmark om å avvikle eller endre sine kabotasjeregler for turbusser. Landet innførte 01.11.19 en begrensning på utenlandske turbussers kabotasjevirksomhet på syv dager per måned. Etter syv dager må bussene ut av Danmark og vente i 30 dager før eventuell retur.