-
-
Samfunnsøkonomiske gevinster ved økt satsing på kollektivtrafikk
Ifølge en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt vil en økt satsing på kollektivtrafikk gi omfattende samfunnsøkonomiske gevinster. Dette bør tillegges sterk vekt når regjeringen skal legge frem sitt forslag til ny Nasjonal transportplan på vårparten.
-
Et forutsigbart budsjettforslag for 2022
Solberg-regjeringen la frem forslag til statsbudsjett for 2022 i dag. Dette inneholdt få endringer på samferdselssiden. Det er positivt med satsing på byvekstavtalene, men det er ikke avsatt nødvendige midler til omstilling av den fylkeskommunale kollektivtrafikken.
-
Ønsker mer fleksibelt alderskrav for sjåfører
Yrkestransportloven § 37 a fastslår at man ikke kan få utstedt eller fornyet kjøreseddel for persontransport etter fylte 75 år. På den annen side blir den eldre delen av befolkningen stadig friskere, og mange har lyst til å jobbe litt etter fylte 75 år.
-
Bussnæringen i særstilling i næringslivet
Ifølge NHOs konjunkturbarometer for februar er det kun to næringer med en overvekt av optimister når det gjelder forventninger til fremtidig markedsutvikling, nemlig oljenæringen og bussnæringen. Samtidig viser NHOs ferske kompetansebarometer at bussnæringen har størst mangel på kvalifisert arbeidskraft.
-
Fra bøter til gebyr
I forbindelse med regjeringens arbeid mot arbeidslivskriminalitet vil Statens vegvesen fra 1. september få mulighet til å ilegge gebyrer på stedet for brudd på blant annet kjøre- hviletidsreglene, fremfor anmeldelse.
-
Kan dokumentere vandel
Aftenposten hadde 23. juli et hovedoppslag om ukrainske flyktninger og barrierer for å bli bussjåfører. Krav om fire års botid var viktigste hinder for å få kjøreseddel, men det viser seg nå at ukrainere på en enkel måte kan få utstedt politiattest og dokumentert vandel fra hjemlandet.
-
En rettferdig kompensasjonsordning
Stortingsrepresentanter fra Fremskrittspartiet har fremmet et såkalt Dokument 8-forslag i Stortinget om likebehandling av turbusselskaper når det gjelder finansieringsform. NHO Transport har støttet forslaget i et notat til Stortingets næringskomite. Foreningen har også skissert hvordan turbusselskapene med egen- eller bankfinansiering kan kompenseres på en enkel måte.