-
Unødvendige uklarheter om Trafikkpakke 1
Anbudsfristen for fremtidig drift av Sørlandsbanen med sidespor utløper 1. mars. Jernbanedirektoratet vil imidlertid ikke gi konkrete rammer for hvem som skal ha ansvaret for påløpte forpliktelser overfor arbeidstakerne på overtakelsestidspunktet.
-
NHO Transports aktiviteter 2017
Beretning over foreningens aktiviteter i 2017 gir en beskrivelse av de viktigste sakene vi har håndtert. Det har vært et innholdsrikt år med flere viktige oppnådde resultater for bransjen.
-
-
Ny Nasjonal transportplan uten samordning og satsing
Ny Nasjonal transportplan er ikke samordnet med Klimautvalgets anbefalinger. Den er ser heller ikke den fylkeskommunale kollektivtrafikken, regionale ruter og statlige tilbud i sammenheng.
-
Staten må erkjenne sitt ansvar i Oslo-området
Utbyggingen av nytt regjeringskvartal medførte at Ring 1 gjennom Oslo sentrum ble stengt i sommer. Konsekvensen er begrenset veikapasitet og lange bilkøer. Siden staten har forårsaket de trafikale problemene, må den også finansiere nødvendige, avbøtende tiltak.
-
Veileder for dialog om bedre busstjenester
For å sikre et attraktivt kollektivtilbud er det viktig med samarbeid og innspill fra alle involverte aktører. En ny veileder gir en enkel innføring i når og hvordan de ansattes representanter kan påvirke anbudsprosesser i kollektivtrafikken.
-
EU senker aldersgrensen for buss
EU-parlamentet vedtok den 21.10.2025 nye regler i førerkortdirektivet. Blant annet skal nå den generelle aldersgrensen for buss senkes fra 24 til 21 år.