-
Forbedringer av kompensasjonsordningen
Senterpartiets medlemmer av Stortingets finanskomite inviterte 26. mai til møte via teams om forbedringer av kompensasjonsordningen. Endringer kan komme som en del av Stortingets behandling av Revidert nasjonalbudsjett.
-
Ny klimapolitikk for transportsektoren
Det er behov for å legge om klimapolitikken for persontransporten. Milliarder til velstående elbileiere må erstattes med bedre løsninger for kollektivtransport og bildeling. Klimakur 2030 gir dessverre ikke svar på dagens utfordringer på samferdselssiden.
-
Stopper busstrafikken i Oslo og Viken
Hvis det blir streik på bussiden fra søndag morgen, vil arbeidstakerorganisasjonene lamme busstrafikken i Oslo og Viken. Det viser listene over plassfratredelser, som ble oversendt NHO Transport i dag.
-
Miljøkrav og omdømme for buss for tog
Buss for tog markedet er viktig for turbussnæringen, og leveransene har betydning for passasjerenes oppfatning av tilbudet. NHO Transport reagerer på at Vygruppen stiller lave miljøkrav i en konkurranse om busstjenester fra og med 2021. Disse kravene står ikke i stil med Vys profil på miljø og bærekraft.
-
Hovedoppgjøret for bussbransjen er i gang
Partene i Bussbransjeavtalen overleverte formelt kravene foran hovedoppgjøret i dag kl. 08.00. Oppgjøret skulle opprinnelig vært gjennomført i vår, men ble utsatt som følge av covid-19.
-
Én milliard til kollektivtrafikken
Stortinget ble i natt enige om deler av en krisepakke i forbindelse med Covid-19-pandemien. Denne inneholder én milliard til fylkeskommunene for å kompensere tapte billettinntekter innen den kollektivtrafikken i fylkeskommunal regi. Disse midlene er øremerket til kollektivtrafikken.
-
Kompensasjon for tapte billettinntekter
Restriksjonene knyttet til Korona-krisen har medført en kraftig reduksjon i antall reisende med fylkeskommunale kollektivtilbud, og fylkeskommunene går dermed glipp av rundt 800 millioner kroner i billettinntekter per måned. NHO Transport har dermed tatt initiativ til et felles notat til regjeringen.
-
Bør ikke utføre alle tjenester selv
Bussjåfør Lars Gundersen skriver i et innlegg i Nordlys at Troms fylkeskommune bør overta bussdriften i fylket. NHO Transport imøtegår dette i et svarinnlegg 10. januar og påpeker blant annet at bussdrift ikke inngår i fylkeskommunenes kjernevirksomhet.
-
Endringer i permitteringsreglene
Regjeringen lanserte i dag sin første krisepakke i forbindelse med korona-pandemien. Arbeidsgiver skal nå kun betale lønn for de to første permitteringsdagene i stedet for 15. De såkalte ventedagene blir også fjernet slik at arbeidstaker får dagpenger fra første dag, og dagpenger utbetales ved reduksjon i arbeidsforholdet på 40 prosent mot 50 prosent tidligere. Varslingsplikten er som tidligere.
-
Bred enighet om dagens krisepakke
I dag, tirsdag 31. mars, ble Stortinget enig om en ny krisepakke. Pakken inneholder blant annet flere milliarder til kommunene, ønske om at karbonfangst og -lagring fremskyndes, samt støtte til regjeringens kompensasjonsordning.