-
Refleksdagen 2024 - bli synlig i trafikken!
Torsdag 17. oktober er refleksdagen 2024. Mørke våte veier gjør det vanskeligere å se fotgjengere og syklister. Refleks er livsviktig forebygging når du beveger deg ute i mørket.
-
Behovskartlegging av lading i tungtransport
Som en del av Statens vegvesens løsninger for en effektiv og sømløs lading av tunge kjøretøy langs norske veier, skal det utvikles en felles app for lading. Nå gjennomføres en behovskartlegging der transportbedrifter og ladeoperatører bes om å gi innspill på behovet og utfordringer knyttet til underveislading.
-
Medhold i EU-domstolen
EU-domstolen har i dag frikjent Danmark etter klage på landets kabotasjebegrensninger for utenlandske turbusser. Dommen kan bli viktig for utvikling av regler for kabotasjekjøring i hele EU- og EØS-området.
-
SSB: Flere kollektivreiser i 2023
I 2023 ble det registrert 713 millioner kollektivreiser i Norge. Det utgjør en økning på 14 prosent fra 2022. Antall reiser i 2023 var kun 1 prosent lavere enn i 2019. Hele 62 prosent av kollektivreisene foregikk med buss.
-
Enighet i EU om nye kjøre- og hviletidsbestemmelser
Det er enighet i EU om nye kjøre- og hviletidsbestemmelser for turbussjåfører. De skiller seg fra tilsvarende bestemmelser for godssjåfører. En norsk tolkning av bestemmelsene forventes etter at endelig avtale er signert i Europaparlamentet og ministerrådet.
-
Nytt cybersikkerhetssenter for næringslivet
Nærings- og fiskeridepartementet har utpekt Næringslivets Sikkerhetsråd som cybersikkerhetssenter for næringslivet. Senteret er under oppbygging, men er allerede i gang med noen basistjenester. Sikkerhetsrådet har allerede varslet rundt 700 bedrifter om at de er hacket.
-
Innfører klare kabotasjebegrensinger
Samferdselsdepartementet har sent i ettermiddag offentliggjort nye og klare regler for utenlandske turbussers framtidige kabotasjevirksomhet i Norge. Disse trer i kraft allerede fra og med 01.01.24 og medfører blant annet at en utenlandsk turbuss kun kan utføre kabotasjeoppdrag i 20 dager før den må forlate Norge.
-
Mulighet for økt fleksibilitet i gjennomføring av obligatorisk etterutdanning
NHO Transport har sendt et brev til Statens Vegvesen om behovet for mer fleksible regler for gjennomføring av den obligatoriske etterutdanningen. I Sverige kan man eksempelvis ta deler av etterutdanningen elektronisk og spre de fem kursdagene tidsmessig sett.
-
Vil bli bussjåfører
Aftenposten hadde søndag 23.07.23 et stort oppslag om ukrainske flykninger med ønske om å bli bussjåfører. Den største barrieren er kravet om fire års botid i Norge for å få utstedt kjøreseddel.
-
Bedre tilbud viktigere enn billige billetter
Kollektivtrafikk er tema for debatt i Aftenposten nest siste uka i 2023. Rimelige månedskort er ikke løsningen for å få flere til å parkere bilen, ifølge forskere ved Transportøkonomisk institutt. NHO Transport fulgte opp med å poengtere at politikerne bør prioritere å styrke kollektivtilbudet fremfor billigere billetter.