-
Nytt nasjonalt regnskap for bærekraftig mobilitet
Statens vegvesen har publisert et regnskap for bærekraftig mobilitet i 2023. Det inneholder mye interessant faktagrunnlag om status og utvikling i transport- og reisevaner. Bussen kommer svært godt ut både når det gjelder utslipp og arealbruk.
-
Veisystemet rundt Oslo tema på Stortinget
Representanter fra FrP har foreslått å gjenåpne kollektivfeltene, pluss gater i Oslo for biltrafikk. Samtidig foreslår de å styrke kollektivkapasiteten rundt Oslo i perioden ring 1 er stengt. NHO Transport deltok 8. oktober med innspill til transport- og kommunikasjonskomiteens behandling av saken.
-
Full seier for de kollektivreisende i Akershus
Et knapt flertall på Stortinget holder fast ved at kollektivfeltet på E18 vest for Oslo skal forbeholdes kollektivtrafikken. Staten skal dessuten bidra til finansieringen av et styrket busstilbud. Denne gode løsningen har NHO Transport jobbet aktivt for i flere måneder.
-
Rekruttering av ukrainske flyktninger til bussbransjen
NHO Transport jobbet lenge med å fjerne barrierene for rekruttering av ukrainske flyktninger til bussnæringen. I juli 2024 ble kravet om fire års botid i Norge fjernet, som den siste formelle barrieren. Her samler vi relevant informasjon for de som jobber med integrering og rekruttering av ukrainske flyktninger til bussjåføryrket.
-
Skal utrede konsekvenser av strengere kabotasjeregler
Samferdselsdepartementet skriver i et brev til NHO Transport at det nå vil bli igangsatt et arbeid for å få utredet konsekvensene ved ulike begrensninger av dagens kabotasjeregelverk for turbuss. Dette vil nok medføre at eventuelle begrensninger ikke vil være klare før oppstart av sommersesongen 2024.
-
Samferdselsministeren fikk innspill til ny Nasjonal transportplan
Bussjåførene har praktisk talt veien som sin arbeidsplass. Sørg for at den har god standard, er vedlikeholdt og trafikksikker. Og, gi kollektivreisende fordel i trafikken. Det var et av NHO Transports budskap på regjeringens NTP-konferanse 13.02.23.
-
Vil bli bussjåfører
Aftenposten hadde søndag 23.07.23 et stort oppslag om ukrainske flykninger med ønske om å bli bussjåfører. Den største barrieren er kravet om fire års botid i Norge for å få utstedt kjøreseddel.
-
Mulighet for økt fleksibilitet i gjennomføring av obligatorisk etterutdanning
NHO Transport har sendt et brev til Statens Vegvesen om behovet for mer fleksible regler for gjennomføring av den obligatoriske etterutdanningen. I Sverige kan man eksempelvis ta deler av etterutdanningen elektronisk og spre de fem kursdagene tidsmessig sett.
-
Innfører klare kabotasjebegrensinger
Samferdselsdepartementet har sent i ettermiddag offentliggjort nye og klare regler for utenlandske turbussers framtidige kabotasjevirksomhet i Norge. Disse trer i kraft allerede fra og med 01.01.24 og medfører blant annet at en utenlandsk turbuss kun kan utføre kabotasjeoppdrag i 20 dager før den må forlate Norge.
-
Bedre tilbud viktigere enn billige billetter
Kollektivtrafikk er tema for debatt i Aftenposten nest siste uka i 2023. Rimelige månedskort er ikke løsningen for å få flere til å parkere bilen, ifølge forskere ved Transportøkonomisk institutt. NHO Transport fulgte opp med å poengtere at politikerne bør prioritere å styrke kollektivtilbudet fremfor billigere billetter.