-
Forslag om turbusskompensasjon
Seks stortingsrepresentanter fra Fremskrittspartiet har fremmet et såkalt representantforslag om kompensasjon til turbusselskaper med egen- eller bankfinansiering av driftsmidlene. En slik kompensasjon vil medføre at leasing- og egen- eller bankfinansiering sikres likebehandling i forhold til kompensasjonsordningen.
-
Klargjør dispensasjonsmuligheter
Etter at drosjereformen trådte i kraft 01.11.20 har det vært en viss usikkerhet rundt dispensasjonskravene for å søke unntak fra merking og taksameter. Samferdselsdepartementet oppklarer nå regelverket på dette området.
-
Må fakturere avtalt nettopris for drosjetransport
Finansdepartementet skriver i et brev til NHO Transport at drosjenæringen må fakturere avtalt nettopris pluss seks prosent merverdiavgift ved kontrakter eller avtaler om nettopris pluss merverdiavgift. Fordelen ved lavere merverdiavgiftssats tilfaller dermed tjenestekjøper.
-
Karantene ved førerkortjuks
Fra 1. januar 2020 innføres regler om karantene for kandidater som fusker eller forsøker å fuske til yrkessjåførprøven. Karantenetiden varierer fra 3 måneder til ett år avhengig av alvorlighetsgraden.
-
Reduserer mva-satsen for persontransport
Stortinget har vedtatt at merverdiavgiften for blant annet persontransport midlertidig reduseres fra 12 til 8 prosent med virkning fra 01.04.20 til 31.10.20.
-
Coronaviruset: Hva skjer i andre land?
Coronaviruset har på kort tid stått for store endringer i samfunnet, og påvirker således transportbansjen også. Her får du en oppsummering av hvilke tiltak som er gjort i andre land enn Norge
-
Nytt om permittering, sykepenger og omsorgspenger
Regjeringen og partiene på Stortinget er nå enige om et forlik for en krisepakke for å dempe de økonomiske virkningene av koronaviruset. I denne artikkelen vil vi gi oversikt over de ulike endringene, og når de trer i kraft.
-
Råd om offentlige anskaffelser og koronapandemien
Digitaliseringsdirektoratet har utarbeidet en veileder med generelle råd om hvordan oppdragsgivere og leverandører skal håndtere særskilte behov som følge av covid-19. NHO-familien har gitt innspill til veilederen.
-
Unødvendige uklarheter om Trafikkpakke 1
Anbudsfristen for fremtidig drift av Sørlandsbanen med sidespor utløper 1. mars. Jernbanedirektoratet vil imidlertid ikke gi konkrete rammer for hvem som skal ha ansvaret for påløpte forpliktelser overfor arbeidstakerne på overtakelsestidspunktet.
-
Statens vegvesen vil transportkriminalitet til livs
Statens vegvesen har i en ny rapport foreslått å etablere en tverretatlig faggruppe for å bekjempe transportkriminalitet, samt klargjøre reglene for persontransportkabotasje. Tiltakene ønskes velkomment av NHO Transport.