-
Mulighet for økt fleksibilitet i gjennomføring av obligatorisk etterutdanning
NHO Transport har sendt et brev til Statens Vegvesen om behovet for mer fleksible regler for gjennomføring av den obligatoriske etterutdanningen. I Sverige kan man eksempelvis ta deler av etterutdanningen elektronisk og spre de fem kursdagene tidsmessig sett.
-
Vil bli bussjåfører
Aftenposten hadde søndag 23.07.23 et stort oppslag om ukrainske flykninger med ønske om å bli bussjåfører. Den største barrieren er kravet om fire års botid i Norge for å få utstedt kjøreseddel.
-
Bedre tilbud viktigere enn billige billetter
Kollektivtrafikk er tema for debatt i Aftenposten nest siste uka i 2023. Rimelige månedskort er ikke løsningen for å få flere til å parkere bilen, ifølge forskere ved Transportøkonomisk institutt. NHO Transport fulgte opp med å poengtere at politikerne bør prioritere å styrke kollektivtilbudet fremfor billigere billetter.
-
Endringer i rabattordningene for kollektivreisende
Samferdselsdepartementet varsler om en utvidelse av ordningen med honnørrabatt i kollektivtransporten. Den omfatter uføre flyktninger med supplerende stønad, og personer som mottar en varig trygdeytelse på minst 50 prosent uførhet uavhengig av nasjonalitet og bostedsland.
-
To viktige avklaringer om støtteordninger
NHO Transport har denne uken mottatt to viktige svarbrev fra henholdsvis Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet. Førstnevnte vil ikke endre praksis for å sikre likebehandling uavhengig av organisasjonsstruktur ved søknad om kompensasjon. Samferdselsdepartementet følger opp dette og fastslår at et foretak ikke kan søke om kompensasjon fra to ulike ordninger selv om søknadene er knyttet til omsetningssvikt i to dokumentert adskilte virksomhets- eller forretningsområder.
-
1,5 milliarder ekstra til den fylkeskommunale kollektivtrafikken
Regjeringen presenterte i dag forslag til Revidert nasjonalbudsjett for 2020. Dette inneholdt en ekstra bevilgning på 1,5 milliarder til fylkeskommunene for å kompensere bortfall av billettinntekter. Disse midlene kommer i tillegg til milliarden bevilget av Stortinget i april.
-
Senior bussjåfører trives i jobben
Bussjåfører over 60 år blir i jobben og de trives der. Det viser Fafos nye undersøkelse «Trygg trafikk med seniorer», utarbeidet på oppdrag for Senter for seniorpolitikk.