-
SSB: Færre reiste kollektivt første kvartal i år
142,3 millioner reiser med buss, båt og bane ble gjennomført i 1. kvartal 2022. Dette er en nedgang på 3 prosent sammenlignet med forrige kvartal. Nedgangen i billettinntektene i samme periode var på 6 prosent, ifølge Statistisk sentralbyrå.
-
Stor kartlegging av reisevanene i byområdene
På landsbasis oppga 53 prosent at de hadde svært god eller god tilgang til kollektivtilbudet der de bor. Kollektivreisende i Tromsø og Oslo/Akershus var mest fornøyd med tilbudet. Det viser den nye reisevaneundersøkelsen for de syv største byområdene.
-
Store utfordringer på kabotasjesiden
NHO Transport hadde 3. juli møte med politisk ledelse i Samferdselsdepartementet om utenlandske turbusselskapers økende virksomhet i Norge. Det var enighet om behovet for å intensivere kontrollvirksomheten for å få aktørene til å overholde dagens kabotasjebegrensninger og annet regelverk.
-
Utstrakt kabotasjevirksomhet på norske veier
Tidligere i juli kunne man lese i media om hvordan utenlandske turbusselskaper omgår regelverket og driver omfattende kabotasjevirksomhet på norske veier. NHO Transport har gjort noen foreløpige analyser av dataene fra Turbussappen.
-
Manglende helhet og kobling i transportpolitikken
NHO Transport skriver i et innlegg i Dagens Næringsliv at regjeringen ikke ser sammenhenger og behov for å koble ulike virkemidler for å nå viktige samfunnsmessige mål. Dette skjer når regjeringen i forslag til statsbudsjett vil gjøre det dyrere å kjøpe og eie bil og samtidig legger grunnlaget for store kutt i kollektivtilbudet ved at fylkeskommunene ikke får nødvendige midler til å drifte dagens rutetilbud.
-
Omgår kabotasjeregelverket
Dagsavisen hadde 20. juli en lengre artikkel om utenlandske busselskapers omgåelse av dagens kabotasjeregler. Det nye nå er at de utenlandske bussene tar en kort tur innom Sverige før de returnerer til Norge. Det hevdes dermed at reglene for internasjonal transport kommer til anvendelse og ikke de norske kabotasjebegrensningene.
-
Bus Nordic er oppdatert og forbedret
Bus Nordic er felles anbefalte krav til rutebusser i Norden. Hensikten er å fremme utviklingen av attraktive og kostnadseffektive busser, som oppfyller de reisendes behov. Bus Nordic er nå oppdatert til versjon 2.0.
-
Nye drosjeregler til Stortinget
Regjeringen sendte 9. mai en lovproposisjon til Stortinget, basert på drosjeutvalgets arbeid. Det er ennå usikkert om Stortinget rekker å behandle de nye drosjereglene før sommeren.
-
Lite konkrete kollektivløfter hos partiene
NHO Transport gjennomgikk samtlige partiprogram i forkant av stortingsvalget 8. september. Kun to mindre partier ga uttrykk for at de ønsker å styrke den statlige finansieringen av den fylkeskommunale kollektivtrafikken.
-