-
Ja til bussoppgjøret
Arbeidstakerorganisasjonene har i dag meddelt Riksmekleren at medlemmene har sagt ja til lønnsoppgjøret for bussjåfører. Det blir dermed ingen ny streik, og forhandlingsresultatet fra 1. oktober blir stående.
-
Enighet etter mekling på overtid
De såkalte frontfagspartene, Fellesforbundet og Norsk Industri, ble enige om fornyelse av Industrioverenskomsten sent fredag kveld. Dette oppgjøret setter en "norm" for de påfølgende tariffområder, og oppgjøret har en total ramme på 1,70 prosent.
-
Busstreik
Mer enn 2.300 bussjåfører er nå tatt ut i streik i Oslo og Viken etter brudd i meklingen mellom NHO Transport på den ene siden og Fellesforbundet samt Yrkestrafikkforbundet på den andre siden. I tillegg kommer alle Vy buss AS sine sjåfører i samme område.
-
Hareide vurderer fortsatt støtte til ekspressbussene
Ekspressbusstilbudet er fortsatt hardt rammet av restriksjonene rundt covid-19 og flere ruter innstilles. Samferdselsminister Knut Arild Hareide har i et skriftlig svar i Stortinget 18.09.20 signalisert at han kan vurdere om tilskuddsordningen for de kommersielle rutene skal forlenges.
-
Varsel om plassoppsigelse mottatt
Yrkestrafikkforbundet og Fellesforbundet har i dag sendt varsel om plassoppsigelse for samtlige organiserte innenfor buss, totalt 8.338 medlemmer. Plassoppsigelse er en formalitet, og det vil bli klart hvor mange og hvem som blir tatt ut i en eventuell konflikt fire dager før meklingsfristen utløper.
-
Ber om forutsigbarhet for kollektivtrafikken
Stortinget skal allerede inneværende uke behandle Stortingsproposisjon 51-S, som omhandler endringer i statsbudsjettet i forbindelse med nye kompensasjonsordninger knyttet til smittevernrestriksjonene av 14.12.21. Aktørene innen den fylkeskommunale kollektivtrafikken ber i denne forbindelse om at Stortinget vedtar en merknad om fremtidig finansiering.
-
På jakt etter fremtidens yrkessjåfører
NHO Transport, Norges Lastebileier‐Forbund og SOTIN setter rekruttering av yrkessjåfører på dagsordenen. For å vise frem yrket og utdanningsmulighetene til landets ungdommer gjennomføres nå den landsdekkende turnéen: Følg drømmen ikke strømmen 2022.
-
TØI-rapport: Kollektivtrafikken er svekket etter pandemien
Rundt 1 av 3 reisende forlot kollektivtransporten til fordel for andre transportmidler og hjemmekontor under pandemien. Mens biltrafikken høsten 2021 var tilbake på omtrent samme nivå som før pandemien, har kollektivtransporten ikke klart å hente tilbake de reisende. Det viser en fersk rapport fra Transportøkonomisk institutt.
-
Arbeidsgruppe for å ta tilbake tidligere kollektivandeler
Samferdselsdepartementet har besluttet å etablere en arbeidsgruppe for å gi svar på hva som kan gjøres for å reetablere tidligere kollektivandeler etter at alle covid-19-relaterte restriksjoner er opphevet. Arbeidsgruppen skal levere sine innspill allerede 8. april 2022.
-
Elindeks per strømregion er tilgjengelig
Strøm utgjør en økende andel av kostnadene til driften av kollektivtrafikken. Som kjent, varierer strømprisene sterkt mellom de fem ulike strømprisregionene. Bruk av et gjennomsnitt på landsbasis er dermed lite hensiktsmessig ved regulering av kontrakter. NHO Transport har på denne bakgrunn fått SSB til å publisere separate indekser for hver strømregion.