-
Åpner for delvis nettbasert etterutdanning
Inntil 12 timer av undervisningen av yrkessjåfører kan nå gjennomføres med nettbaserte samlinger som et alternativ til fysiske samlinger. Vegdirektoratet har tillatt dette unntaket fra yrkessjåførforskriften § 51 andre ledd, som følge av restriksjoner og smittevern under covid-19.
-
Støtten til ekspressbussrutene forlenges
Ekspressbussnæringen er hardt rammet av restriksjoner og markedssvikt som følge av covid-19. Samferdselsdepartementet har bekreftet at tilskuddsordningen for kommersielle ruter vil bli forlenget fra og med september i år og inn i 2021.
-
Ber myndighetene kontrollere turbusskabotasje i 2025
Etter fjorårets sesong frykter NHO Transport at utenlandske operatører vil øke kabotasjekjøringen i Norge i 2025. Derfor sendte foreningen en henvendelse før nyttår til ansvarlige kontrollmyndigheter med en sterk oppfordring om å prioritere kontroll og håndheving av regelverket i kommende sesong.
-
Kollektivtrafikken tema i budsjetthøringer på Stortinget
Det har nå vært høringer om regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett for 2025 og Kommuneproposisjonen for 2026. NHO Transport har vært aktiv i høringsprosessen basert på Stortingets rammer.
-
Nytt kunnskapsgrunnlag om det fylkeskommunale kollektivtilbudet
Flere reiser nå kollektivt. Bussen har vært en viktig driver for å hente passasjerene tilbake etter pandemien. Busselskapene tapte mye penger på å levere kollektivtrafikk til fylkene i 2024.
-
Lærdom fra vinterens bussutfordringer i Oslo
"Det er ikke bare Unibuss AS som har røde tall. Utviklingen har gått fra svak til negativ lønnsomhet i bussnæringen. Hvis dette fortsetter, kan flere fylkeskommunale oppdragsgivere oppleve at operatørene må avvikle eller ikke gir tilbud ved nye anbud fordi kontraktene er tapsbringende". Dette skriver næringspolitisk sjef Jofri Lunde og administrerende direktør Jon H. Stordrange i et innlegg i Aftenposten 22. mars.
-
Skivebom om ansvar for kinesiske busser
FrPs førstekandidat i Rogaland, Kristoffer Sivertsen, hevder i Stavanger Aftenblad at busselskapene «pusher kinesiske busser på det norske samfunnet». Kritikken er skivebom, ifølge NHO Transports replikk i avisen.
-
Historisk enighet i bussoppgjøret
Det ble oppnådd enighet i årets hovedoppgjør på bussiden på morgenkvisten fredag 19.04.24. Partene hadde da forhandlet i åtte timer på overtid, og det er første gang man har blitt enige under forhandlinger og dermed unngått mekling.
-
Kollektivkutt uten ekstra midler
Flere medier har forvekslet Revidert nasjonalbudsjett og Kommuneproposisjonen etter fremleggelsen 15. mai. Aftenposten var blant disse, og NHO Transport har påpekt kollektivtrafikkens situasjon i et eget innlegg i Aftenposten 22. mai.
-
SSB: Ny passasjerrekord i kollektivtransporten
I 2024 ble det registrert 729 millioner passasjerer i kollektivtransporten i Norge, en økning på 2 prosent fra 2023. Det har aldri vært registrert flere passasjerer i kollektivtransporten enn i 2024, og bussen er fortsatt å regne som arbeidshesten.