Feilslutning om klimatiltak

Det benyttes flere millioner liter biodrivstoff i kollektivtransporten i Norge.

Dagens Næringsliv støttet i sin lederartikkel 15. november forslaget om å fjerne fritaket for veibruksavgift på biodrivstoff utenfor omsetningskravet. NHO Transport tar til motmæle i et innlegg i samme avis 20. november.

Transport.no har tidligere omtalt en artikkel i Aftenposten 13. november, hvor NHO og LO i fellesskap advarte mot å fjerne avgiftsfritaket. Dette utspillet fra hovedorganisasjonene dannet grunnlaget for lederartikkelen i Dagens Næringsliv.

Avisen hevder at fjerning av avgiftsfritaket vil bidra til mindre bruk av palmeoljebaserte produkter og at tunge kjøretøy også må betale nødvendige avgifter fordi de skaper støy og miljøproblemer. I tillegg mener avisen at transportbedriftene har råd til å betale avgiftene.

- Vi har ønsket å tilbakevise disse påstandene for bussnæringens del. I tillegg er det viktig å få frem at bussene ikke er en del av kø- og miljøproblemene. De er heller en del av løsningen. En buss kan erstatte 50 personbiler. Nyere busser har langt lavere NOx-utslipp enn en personbil, og ved bruk av biodrivstoff reduseres CO2-utslippene med opptil 80 prosent, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.

 Les innlegget i DN her:

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: