Anbefaler strengere krav til kollisjonsbeskyttelse

En liten personbil kolliderte med en Volvo 8900-buss på Nesodden i september 2019. NHO Transport mener de internasjonale kravene ECE-66 og ECE-R107 bør skjerpes slik at alle bussprodusenter forsterker sine tekniske løsninger ved førerplassen og i fronten av bussene.

I et innlegg i Dagbladet 19. november argumenterer NHO Transport for strengere internasjonale krav til kollisjonsbeskyttelse for bussjåfører. Statens Vegvesen Vegdirektoratet må sette fullt trykk på å få endret regelverket.

Busspassasjer og tillitsvalgt Morten Ellingsen hevdet i Dagbladet 11. november at anbudene går ut over sjåførenes sikkerhet.

- Bedre kollisjonsbeskyttelse er et riktig og viktig poeng. Alle busser i Norge tilfredsstiller gjeldende krav. Løsningen ligger i å skjerpe de internasjonale kravene ytterligere slik at forbedringen omfatter alle busser. Dette gir også de beste tekniske løsningene, skriver næringspolitisk sjef Jofri Lunde i NHO Transport, som tilsvar i Dagbladet.

Hun viser til Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet og NHO Transports sitt felles arbeid for å påvirke ECE-regelverket. Det inkluderer alliansebygging og dokumentasjon ovenfor bransjeorganisasjoner og bussprodusenter i Europa. Fra norsk side har Statens Vegvesen har ansvaret for regelverksarbeidet.

- Arbeidstakernes opplevde trygghet må tas med i myndighetenes vurderinger. Det er få rasjonelle grunner til at kravene til kollisjonsbeskyttelse for busser skal være lavere enn for lastebiler og personbiler, skriver Lunde.

Les innlegget i Dagbladet.

Les hvorfor og hvordan det internasjonale regelverket bør endres.

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: