Busspassasjer og tillitsvalgt Morten Ellingsen hevdet i Dagbladet 11. november at anbudene går ut over sjåførenes sikkerhet.
- Bedre kollisjonsbeskyttelse er et riktig og viktig poeng. Alle busser i Norge tilfredsstiller gjeldende krav. Løsningen ligger i å skjerpe de internasjonale kravene ytterligere slik at forbedringen omfatter alle busser. Dette gir også de beste tekniske løsningene, skriver næringspolitisk sjef Jofri Lunde i NHO Transport, som tilsvar i Dagbladet.
Hun viser til Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet og NHO Transports sitt felles arbeid for å påvirke ECE-regelverket. Det inkluderer alliansebygging og dokumentasjon ovenfor bransjeorganisasjoner og bussprodusenter i Europa. Fra norsk side har Statens Vegvesen har ansvaret for regelverksarbeidet.
- Arbeidstakernes opplevde trygghet må tas med i myndighetenes vurderinger. Det er få rasjonelle grunner til at kravene til kollisjonsbeskyttelse for busser skal være lavere enn for lastebiler og personbiler, skriver Lunde.
Les innlegget i Dagbladet.
Les hvorfor og hvordan det internasjonale regelverket bør endres.