Svarer på Fagforbundets anbudskritikk

Nyhet, Næringspolitikk, Kollektivtransport

Publisert

-Det finnes ikke noe privat bussmonopol. To av de tre største busselskapene er indirekte eid av staten og Oslo kommune. Disse konkurrerer på lik linje med private aktører. Dette skriver Jofri Lunde og Jon H. Stordrange fra NHO Transport i et innlegg i Dagens Næringsliv 29. september.

Innlegget 29. september er et svar på en replikk i Dagens Næringsliv 26. september av Sissel M. Skoghaug, nestleder i Fagforbundet. Hun svarer på sin side på et hovedinnlegg av Lunde og Stordrange fra 20. september.

Skoghaug er i sitt innlegg bekymret for at private busselskaper har for stor markedsdominans, noe som bør medføre at det offentlige ved fylkeskommunene bør starte konkurrerende bussdrift. Hun er også tvilende til grunnlaget for Vista Analyse AS sin rapport, som konkluderer med at fylkeskommunene sparer 10 prosent og dermed over én milliard årlig på anbudsutsetting. Skoghaug mener også at driftsmarginen på noe over to prosent for busselskaper i byene ikke gir et riktig bilde fordi avkastingen på busselskapenes egenkapital er høyere.

Lunde og Stordrange tilbakeviser dette og påpeker at busselskapene også driver annen virksomhet.

- Det sentrale er at Stakeholders tall fra SSB dokumenterer at busselskapene i byene i snitt beholder i overkant av to kroner per hundrelapp de får betalt for sine tjenester, skriver de to.

Lunde og Stordranges svar kan du lese her.

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: