Ber om ny vurdering av alderskrav til sjåfører

Publisert

Noen sjåfører med god helse ønsker å fortsette i yrket også etter fylte 75 år. De vil være et verdifullt supplement for å sikre driften av kollektivtilbudet med buss og drosje. Foto: NHO Transport

I dag har bussjåfører og drosjesjåfører i praksis yrkesforbud fra fylte 75 år. NHO Transport har bedt Samferdselsdepartementet vurdere om yrkestransporetregelverket bør være mer fleksibelt.

Øvre aldersgrense for å få kjøreseddel til persontransport i Norge er 75 år, men det er en dispensasjonsadgang i yrkestransportloven. Erfaringsmessig får søkerne automatisk nei fra Politidirektoratet.

- At seniorsjåfører med dokumentert god helse og arbeidslyst kan utføre en samfunnsnyttig jobb som vikarer vil gagne de kollektivreisende, sjåførene, arbeidsgiverne og bestillerne av kollektivtrafikktjenester. Dette er vanlig praksis i våre naboland, og godssjåfører i Norge har ingen øvre aldersgrense, sier Jofri Lunde, næringspolitisk direktør i NHO Transport.

NHO Transport har bedt departementet vurdere den restriktive dispensasjonspraksisen og stilt spørsmål ved øvre aldersgrense for drosjesjåfører.

Her kan du lese brevet til departementet sendt 4. september 2025.  

Les også om Høyres initiativ til å myke opp aldersgrensen

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: