Artikkelarkiv for rutebil

45 resultater

45 resultater funnet med valgt filtrering.
  1. |

    Økt import av kinesiske busser

    Dagens Næringsliv skriver i en nyhetssak at importen av kinesiske busser har økt kraftig, og at norske busselskaper så langt i år har importert busser fra Kina for nesten 1,5 milliarder. I denne forbindelse kommer Nasjonal sikkerhetsmyndighet, NSM, med noen nye diffuse og ulne uttalelser om sikkerhetsmessig sårbarhet ved omfattende bruk av kinesiske busser.

  2. |

    Garantisum for løyver for 2026

    Etter yrkestransportforskriften §§ 7 og 52 d skal søker ved søknad om løyve framlegge en garantierklæring fra bank eller forsikringsselskap. Samferdselsdepartementet har fastsatt satser og vilkår som gjelder for løyver til turvogn, persontransport med fartøy i rute, drosje og drosjesentral i 2026.

  3. |

    Samarbeid om en mer bærekraftig kollektivbransje

    NHO Transport og Kollektivtrafikkforeningen har i 2025 gjennomført et stort utviklingsarbeid for å få mer balanserte avtaler om busstjenester. Nå er to kontraktsveiledere klare for å bli tatt i bruk og gjøre nytte i bransjen.

  4. |

    EU senker aldersgrensen for buss

    EU-parlamentet vedtok den 21.10.2025 nye regler i førerkortdirektivet. Blant annet skal nå den generelle aldersgrensen for buss senkes fra 24 til 21 år.

  5. |

    Manglende helhet og kobling i transportpolitikken

    NHO Transport skriver i et innlegg i Dagens Næringsliv at regjeringen ikke ser sammenhenger og behov for å koble ulike virkemidler for å nå viktige samfunnsmessige mål. Dette skjer når regjeringen i forslag til statsbudsjett vil gjøre det dyrere å kjøpe og eie bil og samtidig legger grunnlaget for store kutt i kollektivtilbudet ved at fylkeskommunene ikke får nødvendige midler til å drifte dagens rutetilbud.

  6. |

    Nei fra Utdanningsdirektoratet

    Lærlinger i yrkessjåførfaget i videregående opplæring bør som hovedregel tilbys førerkort for både lastebil og buss. Syv organisasjoner i transportnæringen ba Utdanningsdirektoratet om å tilrettelegge for en slik løsning for å styrke rekrutteringen av yrkessjåfører. Etter 18 måneder kom avslaget.

  7. |

    Lite konkrete kollektivløfter hos partiene

    NHO Transport gjennomgikk samtlige partiprogram i forkant av stortingsvalget 8. september. Kun to mindre partier ga uttrykk for at de ønsker å styrke den statlige finansieringen av den fylkeskommunale kollektivtrafikken.

  8. |

    Vil forby kinesiske busser

    Alle dagens kinesiskproduserte busser må tas ut at av trafikk, og samtlige bestillinger av kinesiske busser til offentlig transport i Norge må annulleres. Disse bussene representerer en sikkerhetsrisiko og skal dermed forbys hvis Fremskrittspartiet får makten etter stortingsvalget 8. september.

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: