-
Fylkene har snevre muligheter for å regulere ekspressbussene
Samferdselsdepartementet skriver i et brev til NHO Transport at fylkeskommunene ifølge yrkestransportforskriften § 32 kun har lov til å regulere ekspressbussenes bruk av rutetraseer og holdeplasser. Det samme gjelder for flybusser.
-
Vil stille krav til ekstra kollisjonsbeskyttelse for busser
Statens vegvesen har fremmet et forslag om at sikkerhetselementet R-29 skal være installert i alle busser registrert etter 01.06.24. Dette kravet kan bli fremskyndet tidsmessig, og norske myndigheter vil intensivere arbeidet for å få strengere internasjonale sikkerhetskrav for frontbeskyttelse i busser.
-
Turbussene i NRKs nyhetssendinger
Situasjonen i turbussnæringen var ett av hovedoppslagene i NRK1s nyhetssendinger på morgenkvisten 08.07.22. Det kom frem at bransjen trengte både flere busser og sjåfører. Årsaken til dagens situasjon er at utenlandske turbussoperatører de siste årene har utkonkurrert de norske selskapene. I tillegg kommer effekten av pandemien, som har medført at turbussjåfører har gått over til rutebuss eller andre yrker.
-
70 spanske bussjåfører valgte fast jobb i Norge
Angelica Gheorghe dro fra Valencia til Stavanger for å kjøre buss for tre år siden. Det har hun ikke angret på. Nå har totalt 70 bussjåfører fra Spania fått norskopplæring og deretter fast jobb hos Connect Bus i Stavanger. NRK har satt søkelyset på hvordan sjåførbehovet i Norge kan løses.
-
Opphever fritak for bruk av alkolås
Statens Vegvesen har fra og med 10. mars opphevet unntaket for krav om bruk av alkolås i buss. Dispensasjonen ble gitt 13. mars 2020 og ble begrunnet med antatt fare for covid-19-smitte ved bruk av ulike typer alkolås.
-
Ber helsemyndighetene oppsummere covid-smitten for å lære
Helsemyndighetene bør analysere hvordan smitten spredte seg underveis i pandemien i kollektivtrafikken og andre berørte bransjer. Hensikten er å få kunnskap om hvilke restriksjoner og tiltak som er relevante ved fremtidige utbrudd.
-
Ønsker overgangsordninger og økt kompetanse
Samferdselsdepartementet sendte 1. oktober forslag til nye drosjereguleringer på høring. Svarfristen var 1. januar, og NHO Transport påpeker i sitt høringssvar at kravene til både løyvehaverne og sjåførenes kompetanse bør heves. I tillegg ønsker foreningen en mer omfattende overgangsperiode og andre krav til løyver for selskapsvogner.
-
Urimelig garantibeløp
Ved anbudsutsettelse av drift av Sørlandsbanen forlanger Jernbanedirektoratet samlede garantier fra operatør på hele 800 millioner kroner. NHO Transport frykter at et slikt krav kan redusere antall tilbydere og dermed redusere konkurransen.
-
Forklarer kostnadsøkninger i svensk kollektivtrafikk
Hvorfor øker kostnadene til kollektivtrafikk med buss i Sverige? Dette spørsmålet har forskere ved K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, undersøkt. Totalt ni kostnadsdrivere for busstransporten er identifisert. Flere av dem stammer fra forhold rundt offentlige anskaffelser, som at det stilles ulike krav fra region til region.
-
Styrker basiskompetansen og sjåførrekrutteringen
Dyktige bussjåfører er viktige for kollektivtrafikken. Det viser seg at en andel av dagens bussjåfører har ulike grader av lese- og skrivevansker. Så langt har kunnskapen om behovet, og tilrettelegging for denne målgruppen, vært mangelfull både i transportbransjen og i andre fagmiljøer.