-
Fristen for sentraltilknytningsplikt er utsatt
Samferdselsdepartementet har utsatt fristen for når løyvehavere må være tilknyttet en drosjesentral med én måned til 1. april 2025. Årsaken er at vilkårene for dispensasjonsadgang ikke er kjent for løyvemyndigheten og næringen.
-
Jernbanedirektoratet skal utrede mulige tilskuddsordninger for langdistansebusser
Samferdselsdepartementet skriver i et brev til NHO Transport datert 16.12.24 at Jernbanedirektoratet har fått i oppdrag å utrede en mulig tilskuddsordning for langdistanse- eller ekspressbusser. Oppdraget er en oppfølging av Stortingets anmodningsvedtak nr. 918 fra juni 2024, og fristen for ferdig utredning er satt til 20.10.25.
-
Lærdom for offentlig-privat samarbeid
Et velfungerende leverandørmarked er nødvendig for å sikre effektiv og innovativ drift av kollektivtilbudet. Utfordringene til Unibuss AS i 2024 har fått omfattende medieomtale. Anbudssystemet bør forbedres for å unngå tilsvarende situasjoner i fremtiden.
-
Lærdom fra vinterens bussutfordringer i Oslo
"Det er ikke bare Unibuss AS som har røde tall. Utviklingen har gått fra svak til negativ lønnsomhet i bussnæringen. Hvis dette fortsetter, kan flere fylkeskommunale oppdragsgivere oppleve at operatørene må avvikle eller ikke gir tilbud ved nye anbud fordi kontraktene er tapsbringende". Dette skriver næringspolitisk sjef Jofri Lunde og administrerende direktør Jon H. Stordrange i et innlegg i Aftenposten 22. mars.
-
Historisk enighet i bussoppgjøret
Det ble oppnådd enighet i årets hovedoppgjør på bussiden på morgenkvisten fredag 19.04.24. Partene hadde da forhandlet i åtte timer på overtid, og det er første gang man har blitt enige under forhandlinger og dermed unngått mekling.
-
Bus Nordic skal brukes og utvikles
Bus Nordic er felles anbefalte krav til rutebusser i Norden, til bruk i offentlige anbud. Standarden skal fremme utviklingen av attraktive og kostnadseffektive busser, som oppfyller de reisendes behov. Nå er det mulig å foreslå endringer i Bus Nordic.