På vei mot en bedre regulert drosjenæring

Publisert

Foto: NHO Transport v/ Jofri Lunde

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård mottok første del av Drosjeutvalgets utredning 30. juni. Utvalget som ledes av Hans Petter Graver, der NHO Transport er representert, foreslår tiltak som skal sikre gode og trygge drosjetjenester i hele landet.

Regjeringen satte i mai 2022 ned et offentlig utvalg som skal vurdere drosjereguleringen i et helhetlig perspektiv. I behandlingen av statsbudsjettet for 2023, ble det gitt føringer for utvalgets arbeid og prioriteringer.

Utvalget ble bedt om å foreslå en plikt til å være tilknyttet en drosjesentral, driveplikt og antallsbegrensing i drosjenæringen så langt det lar seg gjøre innenfor EØS-retten. Det er disse problemstillingene utvalget har behandlet i sin første utredning, som Samferdselsdepartementet har sendt på offentlig høring. Les utredningen her.

- NHO Transport er opptatt av et trygt og profesjonelt transporttilbud i hele Norge. Det er ingen fasit på hvordan drosjenæringen bør reguleres, men jeg mener utvalget har presentert en balansert løsning. Sentraltilknytning og strengere objektive krav til alle næringsaktørene bidrar i praksis til en kvalitativ antallsbegrensning og seriøsitet i tjenestene, sier Jofri Lunde utvalgsmedlem og næringspolitisk sjef i NHO Transport.

Se presentasjonen av utredningen her.

Drosjeutvalget foreslår følgende endringer i regelverket:

  • Alle drosjeløyvehavere skal være tilknyttet en drosjesentral.
  • Drosjeløyvehavere skal sikre at betaling for all løyvepliktig transport registreres i taksameter hos en sentral som løyvehaver er tilknyttet.
  • Drosjeløyvehavere skal rapportere opplysninger til sentralen som sentralen trenger for å ivareta sine plikter.
  • Drosjesentraler må ha løyve. Løyvet tildeles søkere som oppfyller objektive krav til etablering, vandel og økonomisk evne. Sentralen skal ha en daglig leder.
  • Drosjesentralene skal samle inn opplysninger om blant annet inntjening, posisjonsdata og tilgjengelig drosjetilbud, og sende opplysningene til relevante myndigheter, herunder til skattemyndighetene.
  • Sentralene skal også sørge for at løyvehavere overholder relevant regelverk, og sikre at en tilstrekkelig del av drosjene som er tilknyttet sentralen er tilpasset personer med nedsatt funksjonsevne.
  • Løyvemyndigheten kan pålegge retting om sentralene ikke oppfyller de pålagte pliktene.
  • Rammene for løyveplikt justeres, slik at det ikke lenger vil være løyveplikt for ikke-kommersiell virksomhet.

Etter sommeren vil Drosjeutvalget jobbe videre med å følge opp sitt mandat. Utvalget vil da gå grundigere inn i vurderinger av hvordan offentlig bestilte transporttjenester kan samordnes bedre, arbeidsforhold i næringen og tilsyn og kontroll med regelverket.

Les pressemeldingen fra Samferdselsdepartementet

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: