Planen for busslærlinger under 21 år bør oppdateres

Publisert

Bildet viser en parkeringsplass med ungdommer og en buss

Flere unge bør ha bussjåføryrket som sitt primære utdanningsvalg. Fra rekrutteringskampanjen "Følg drømmen, ikke strømmen" i 2021. Foto: Jofri Lunde, NHO Transport.

Bussnæringen ønsker flere kvalifiserte bussjåfører via videregående skole. Siden 2012 har Norge tillatt et prøveprosjekt for lærlinger til persontransport under 21 år. Basisen er EUs yrkessjåførdirektiv og en tilhørende handlingsplan med vilkår for disse lærlingene. NHO Transport, Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet og Sotin ber nå Statens vegvesen om at handlingsplanen blir oppdatert i tråd med ny læreplan og øvrig utvikling.

Representanter for arbeidsgivere, arbeidstakere og opplæringskontorer har i et felles brev bedt Statens vegvesen gjennomgå ordningen for busslærlinger under 21 år.

- Hensikten er å sikre at lærlingene innenfor forsvarlige rammer og med ny læreplan får en mest mulig relevant opplæring og forberedelse til det ordinære yrkeslivet. Blant annet inneholder gjeldende plan særnorske begrensninger på hvilken type transport lærlingen kan utføre. Vi håper Statens vegvesen vil prioritere denne saken, sier Jofri Lunde, næringspolitisk sjef i NHO Transport.

Les brevet til Statens vegvesen datert 22.06.23 og handlingsplanen fra 2012.

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: