Totalt får kommuner og fylkeskommuner 1,6 milliarder utover bevilgningene i det ordinære statsbudsjettet for 2025. De ekstra midlene frigis per 1. juli.
- Det er gledelig at de tre partiene har funnet ekstra midler til fylkeskommunal samferdsel i Revidert. Det er dessverre langt fra nok til å dekke finansieringsgapet på kollektivsiden, men viser at flertallet på Stortinget har en viss forståelse for fylkeskommunenes økonomiske utfordringer. Det blir nå opp til fylkespolitikerne å beslutte hvor mye som skal brukes på kollektivdrift kontra vedlikehold av fylkesveier, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
Kommunal- og forvaltningskomiteen har ansvaret for kommunene og fylkeskommunenes økonomi og bevilgninger. NHO Transport deltok på høringsmøte om Revidert i komiteen 20. mai og fikk mange spørsmål om finansieringen av kollektivdriften. Disse ble besvart på møtet, og svarene ble utdypet via notater til komitemedlemmene i etterkant.
- Det har nok også vært viktig at fylkesordførerne og deres felles fylkesordførerkollegium har vist et sterkt engasjement for å få økte midler til kollektivdrift. De har via media og på høringsmøter tydelig uttrykt at manglende midler vil medføre kutt i kollektivtilbudet. De ekstra midlene er ikke tilstrekkelige til å unngå rutekutt, men kan bidra til at de blir noe mindre omfattende enn tidligere antatt, sier Næringspolitisk direktør i NHO Transport, Jofri Lunde.
Spørsmålet er nå hvordan finansieringen av den fylkeskommunale kollektivtrafikken blir behandlet i forslag til statsbudsjett for 2026. Dette legges frem i begynnelsen av oktober og skal behandles av et nytt Storting i løpet av høsten.
- Spørsmålet er om 500 millioner ekstra for andre halvår 2025 vil bli videreført med en milliard ekstra i helårsbudsjettet for 2026. Den såkalte Kommuneproposisjonen og Kommunal- og forvaltningskomiteens innstilling legger dessverre ikke opp til det, men disse dokumentene var klare før gårsdagens budsjettforlik, sier Stordrange.
I Kommuneproposisjonen, som ble lagt frem 15. mai, foreslår regjeringen en økning i bevilgninger for 2026 til kommuner og fylkeskommuner på totalt 4,1 til 4,9 milliarder, men mesteparten av beløpene skal dekke "merutgifter knyttet til demografi" ifølge proposisjonen. I sin innstiling ønsker Kommunal- og forvaltningskomiteen å øke overføringene med 1,030 milliarder. Ifølge NHO Transports estimater tilsier ulike føringer i proposisjonen og innstillingen at kun 300 til 350 millioner av totale økninger vil tilflyte fylkeskommunene, og disse midlene skal fordeles mellom veivedlikehold, videregående skole og kollektivdrift.