Norge er via EØS-avtalen underlagt Kollektivtransportforordningen. Den tilsier at kontrakter om offentlig tjenesteytelse innen persontransport som hovedregel skal tildeles etter konkurranseutsetting. Forordningen skal sikre effektive transporttjenester gjennom regulert konkurranse om markedet.
Offentlige oppdragsgivere er avhengig av et velfungerende og kompetent leverandørmarked med positiv lønnsomhet. Foreningen jobber på flere arenaer, faglig og politisk, for å påvirke utviklingen slik at midlene til persontransport brukes til det beste for de kollektivreisende og gir balanserte avtaleforhold for medlemsbedriftene.
Anbudsprosesser med markedsdialog og standardiserte avtaler med balansert risikofordeling, som både gir forutsigbarhet og rom for utvikling av tjenestetilbudet er et godt fundament. Jo større fleksibilitet oppdragsgiverne ønsker eller har behov for i kontraktene, jo viktigere blir balanserte endringsbestemmelser for leverandørenes investeringer og kostnader.
NHO Transport og Kollektivtrafikkforeningen gjennomførte i 2025 et stort utviklingsarbeid for å få mer balanserte avtaler om busstjenester. Veilederne skal være et effektivt hjelpemiddel for fylkeskommunale oppdragsgivere og leverandørmarkedet. De skal legge til rette for et marked med virksom konkurranse og bærekraftige avtaler, som møter flere av kollektivbransjens utfordringer og behov framover.
NHO Transport mener at bransjens anbefalinger bør legges til grunn i kontraktene.
Foreningen har også bidratt til å utarbeide av en veileder for dialog (2024) for hvordan de ansattes representanter kan påvirke anbudsprosesser i kollektivtrafikken.