Full seier for de kollektivreisende i Akershus

Publisert

Bildet viser Oslo bussterminal og flere busser

Foto: NHO Transport v/ Eskil J. Sæterlien

Et knapt flertall på Stortinget holder fast ved at kollektivfeltet på E18 vest for Oslo skal forbeholdes kollektivtrafikken. Staten skal dessuten bidra til finansieringen av et styrket busstilbud. Denne gode løsningen har NHO Transport jobbet aktivt for i flere måneder.

Hvem skal prioriteres i trafikken når veikapasiteten i Oslo-området er kraftig begrenset i tre år? Det var kjernen i Stortingets behandling av FrPs forslag om å gjenåpne kollektivfeltene på E18, pluss gater i Oslo for biltrafikk.

I transport- og kommunikasjonskomiteen sikret FrP, SV, Venstre og Høyre flertall for at elbilister med passasjerer, elvarebiler og ellastebiler skulle få kjøre i kollektivfeltet. Behandlingen på Stortinget 14. november var derfor spennende. Der utgjorde regjeringspartiene, MdG, Rødt og Pasientfokus flertall for en ny løsning:

Kollektivtilbudet skal forbedres istedenfor at bilistene skal benytte kollektivfeltet. Akershus fylkeskommune kan få statlige driftsmidler til å styrke kapasiteten i tilbudet både i vestkorridoren og i resten av fylket. Forutsetningen er at fylkeskommunene selv bidrar med minst 50 prosent av den økte bevilgningen fra staten. Stortingets formelle votering er 19. november.

- Tusen takk til partiene som lyttet til NHO Transports argumenter om at høye kollektivandeler er løsningen på de erfarte køutfordringene. En elbil krever 12 ganger så mye plass som en buss per reisende, sier Jofri Lunde, næringspolitisk sjef i NHO Transport.

Hun legger til at bilistene må ha et relevant reisealternativ:

- Derfor er det svært viktig og gledelig at staten vil medfinansiere et styrket busstilbud. Byggingen av nytt regjeringskvartal gir betydelige trafikale ulemper i Oslo og Akershus. Endelig erkjenner staten et ansvar for å tilby et mer konkurransedyktig kollektivtilbud til de reisende.

NHO Transport har debattert denne saken både i Aftenposten og Budstikka og gitt innspill til Stortingets behandling. Foreningen har også levert et formelt innspill til Statens vegvesen denne uka.  

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: