Innfører klare kabotasjebegrensinger

Publisert

Bildet viser en buss og grønne trær

Foto: NHO Transport

Samferdselsdepartementet har sent i ettermiddag offentliggjort nye og klare regler for utenlandske turbussers framtidige kabotasjevirksomhet i Norge. Disse trer i kraft allerede fra og med 01.01.24 og medfører blant annet at en utenlandsk turbuss kun kan utføre kabotasjeoppdrag i 20 dager før den må forlate Norge.

I løpet av 20-dagers perioden kan man kun ta fire nasjonale oppdrag, og etter endt periode må bussen være ute av Norge i minst 10 dager før den kan gjenoppta kabotasjekjøringen. Imidlertid kan en buss i løpet av ett år kun utføre kabotasjekjøring i Norge i 30 dager totalt sett.

Begrensningene samsvarer med anbefalingene i en rapport fra Stakeholder AS. Denne var bestilt av Samferdselsdepartementet og ble levert 30.06.23.

- NHO Transport er svært glad for at dagens regjering endelig innfører klare begrensninger på utenlandske turbussers kabotasjevirksomhet i Norge. Dette har foreningen jobbet for å få innført siden 2010. Dagens regel om "midlertidig virksomhet" har medført at mange utenlandske aktører har "strukket strikken" langt og operert tre-fire måneder sammenhengende i Norge i sommerhalvåret, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.

Han tilføyer at de utenlandske aktørene har utkonkurrert norske selskaper ved ikke å betale norsk minstelønn. Det har vært få utenlandske turbusser i Norge under pandemien, og det har også vært noen færre i 2023 på grunn av pandemirestriksjoner i Øst-Asia og krigen i Ukraina. Arbeidstilsynets kontroller tilbake til 2018 viste imidlertid at 75 prosent av de utenlandske sjåførene ikke fikk norsk allmenngjort lønn.

De utenlandske aktørene er heller ikke registrert i merverdiavgiftsregisteret, noe som er påkrevd ved en årlig omsetning på mer enn 50.000 kroner. En uoffisiell registrering viste at det i sommermånedene 2019 var flere utenlandske busser enn norskregistrerte på norske veier.     

- Situasjonen medførte at antall norske turbusser ble redusert med 27 prosent fra 2011 til 2019, noe som har gått ut over norske beredskap. Når togene står eller flyplassene må stenge, må turbussene frakte passasjerene til sine respektive reisemål. De siste årene har det vært problemer med å skaffe nok turbusser på vinterstid, men nå kan beredskapen styrkes i og med at det blir lønnsomt for norske selskaper å investere i flere turbusser og ansette flere sjåfører, sier Stordrange.  

Både Island og Danmark har innført tilsvarende begrensninger på utenlandske turbussers kabotasjevirksomhet. På godssiden har det lenge vært strenge og klare EU-EU-regler, som tilsier at et godskjøretøy kun kan drive kabotasjevirksomhet i syv dager før det må forlate det aktuelle landet.

- Dagens regjering og Samferdselsdepartementets politiske ledelse fortjener honnør for at de endelige tar tak i kabotasjeutfordringene på turbussiden. Men, nå gjenstår det å finne gode og omfattende systemer for oppfølging og håndheving av de nye begrensningene, avslutter Stordrange.

Les pressemeldingen fra Samferdselsdepartementet her

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: