Dette sier Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsperson og første nestleder av Stortingets transport- og kommunikasjonskomite, Frank Sve, til Dagens næringsliv. De kinesiske bussene kan i stedet selges til andre land og erstattes av europeiske hybridbusser, ifølge Sve. Det er i dag levert eller bestilt 2300 kinesiske busser for bruk innen den fylkeskommunale kollektivtrafikken.
Administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange, hevder i avisen at Sves utspill er uansvarlig. Det vil bli svært kostbart og særdeles ugunstig samfunnsøkonomisk sett. Det vil også ta to-tre år å erstatte kinesiske busser med europeiske, og i mellomtiden må mange ruter og avganger innstilles. De kollektivreisende vil dermed gå en svær usikker fremtid i møte hvis Fremskrittspartiets forslag skal gjennomføres.
Stordrange påpeker videre at alle kinesiske busser tilfredsstiller dagens krav fra myndighetenes side. Det må dermed være opp til Storting eller regjering å endre kravene.
Nasjonal sikkerhetsmyndighet har på sin side hevdet at for stor konsentrasjon av busser fra land uten sikkerhetsmessig samarbeid med Norge kan utgjøre en sikkerhetsmessig risiko. Seniorrådgiver i Samferdselsdepartementet, Rød-Lindberg, opplyser at departementet på sin side vil foreta en sikkerhetsmessig vurdering av bruk av busser fra land uten sikkerhetsmessig samarbeid med Norge.
Ifølge kommunikasjonsdirektør i Tide AS, Marianne Frønsdal, har selskapet 262 kinesiske busser i bestilling. Andelen kinesiske busser i Tides busspark vil øke fra 18,2 til 29,7 prosent per 1. juli 2026. På den annen side er hun glad for at europeiske produsenter som Scania og Volvo er i ferd med å bli konkurransedyktige, noe som vil øke leverandørvalgene på sikt.
Les saken i Dagens næringsliv.
For øvrig har NRK i tre dager forsøkt å få en debatt i Dagsnytt 18 om Frps utspill om kinsiske bussser, men partiet har oppgitt at ingen har anledning til å stille på grunn av den pågående valgkampen.