Utstrakt kabotasjevirksomhet på norske veier

Publisert

Tidligere i juli kunne man lese i media om hvordan utenlandske turbusselskaper omgår regelverket og driver omfattende kabotasjevirksomhet på norske veier. NHO Transport har gjort noen foreløpige analyser av dataene fra Turbussappen.

Tidligere kunne foreningen informere om hvordan enkelte utenlandske turbusselskaper omgår kabotasjeregelverket ved å ta en kort tur innom Sverige i et forsøk på å forkle transporten som "internasjonal transport".

Statens vegvesen har allerede gjennom et fåtall kontroller avdekket ulovlig kabotasjekjøring i Norge.

NHO Transport følger utviklingen nøye og som en oppføling av vårt møte med politisk ledelse i Samferdselsdepartementet den 3. juli, har foreningen nylig initiert et videre samarbeid med Statens vegvesen. Det er helt avgjørende at ansvarlige offentlige kontrollmyndigheter iverksetter nødvendige tiltak på både kort og lengre sikt.

Gjennom Turbussappen har det nå blitt gjort over 10 000 registreringer av utenlandske turbusser så langt i 2025. Av disse er nærmere halvparten fra juli måned. Selv om det er registrert flere hundre ulike turbusselskaper med omtrent 2000 unike kjøretøy, så er det et fåtall aktører som utgjør det største volumet.

Polen og Litauen står alene for over 60 prosent av alle registreringene i Turbussappen.

Bevegelsesmønsteret til en buss registrert i Turbussappen

Hvorfor behov for økt kontroll av turbusskabotasje?

Som et resultat av omfattende turbusskabotasje siste tiåret i tillegg til to år med pandemi er den norske turbussparken nå kraftig bygd ned. Den norske turbussnæringen er nå i utvikling, men det tar naturligvis betydelig lenger tid å bygge opp igjen kapasiteten enn det tar å bygge ned. At turbussnæringen gis gode rammevilkår for å kunne vokse er samfunnsnyttig for norsk transportberedskap, norske arbeidsplasser og finansielt ved at skatter og avgifter sikres betalt inn til den norske stat. I tillegg er norske busser ofte nyere og "tryggere" enn de utenlandske, hvilket bidrar positivt til trafikksikkerheten på norske veier. Svak håndheving og kontroll fra myndighetenes side gir en lav oppdagelsesrisiko, derfor er nettopp målrettede kontroller helt avgjørende.

Ved at norske myndigheter ikke prioriterer håndheving og kontroll av persontransportkabotasje, bidrar de indirekte til å begrense vekstpotensialet til norsk turbussnæring samtidig som den sosiale dumpingen legitimeres. Dette påvirker norsk transportberedskap negativt, gir færre norske arbeidsplasser, mindre skatteinntekter til den norske stat og økt ulykkesrisiko på norske veier.

Formålet med Turbussappen

Med Turbussappen er formålet å kartlegge utenlandske turbusser i Norge og mulig omfang av ulovlig turbusskabotasje. Dataene fra appen vil bli et viktig grunnlag i foreningens dialog med media og myndigheter.

NHO Transport oppfordrer fortsatt til registreringsdugnad! Bidra ved å laste ned Turbussappen (Apple Store og Google Play) og registrere bussenes firmanavn og registreringsnummer.

Se reklameplakat for Turbussappen her

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: