På Dagsrevyen 9. oktober advarte KS og fylkesordførerne om finansieringskrise og rutekutt i hele landet hvis det ikke kommer økte bevilgninger fra Stortinget i 2026.
Mer enn seks av 10 kollektivreiser i Norge er med buss og rekordmange reiste kollektivt i 2024. Rutekutt er først og fremst negativt for de kollektivreisende, men det rammer også transport- og klimapolitiske mål samt aktørene i verdikjeden.
Skuffet over manglende bevilgninger og helhetstenking
- NHO Transport er svært skuffet over at regjeringen ikke vil bidra til å løse den krevende situasjonen for den fylkeskommunale kollektivtrafikken. Arbeiderpartiet må som kjent samarbeide med Rødt, MDG, Senterpartiet og SV for å få flertall for statsbudsjettet, og disse partiene har signalisert at de vil kreve økte midler til den fylkeskommunale kollektivdriften under de kommende budsjettforhandlingene. Vi håper dermed at det vil komme ekstra midler etter at de rød-grønne partiene er ferdige med sine forhandlinger, sier Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport.
Stordrange hevder også at årets budsjett totalt sett er profilløst og inneholder ingen klare prioriteringer. Eneste unntak er en forholdsvis sterk satsing på Forsvaret. Regjeringen foreslår også at merverdiavgiftsfritaket for elbiler senkes fra 500' til 300'. Samtidig økes avgiften ved kjøp og bruk av fossildrevne biler.
- Når man øker avgiftene på både elbiler og fossildrevne kjøretøy, bør ikke dette kun gjøres for å øke statens proveny. Det bør samtidig ansees som et virkemiddel for å få flere til å reise kollektivt av hensyn til klimaet og miljøet. I tillegg bør de reise kollektivt for å redusere kø- og trengselsproblematikken. Skal man få til en slik overgang, må kollektivtrafikkens attraktivitet og konkurransekraft styrkes. Dette oppnår man ikke ved å neglisjere kollektivsektorens finansieringsutfordringer og dermed legge grunnlag for omfattende rutekutt. Man burde i stedet allokere nødvendige midler til videreutvikling av kollektivtilbudet, sier Stordrange.
Røde tall for bussnæringen
Bussnæringen har lavest lønnsomhet av alle fastlandsnæringer. Busselskapene har erfart kraftig kostnadsvekst for innsatsfaktorene, og de har tapt mye penger på kontraktene med fylkeskommunene de siste fem årene. I 2024 hadde busselskapene i rutebussmarkedet et samlet underskudd på 546 millioner kroner før skatt, ifølge en rapport fra Stakeholder AS.
- Dette handler også om at fylkeskommunene skal ha midler til å finansiere inngåtte avtaler med busselskapene og være ansvarlige, forutsigbare og attraktive oppdragsgivere fremover. Det er for øvrig også interessant å registrere at regjeringen vil avvikle ordningen med gratis ferjer og hurtigbåter. Denne ordningen har ikke blitt kompensert fullt ut fra statens side og har dermed tatt andeler av kystfylkenes kollektivbudsjett, sier Jofri Lunde, næringspolitisk direktør i NHO Transport.
Relevante budsjettposter
- Regjeringen foreslår å bevilge i alt 102,1 milliarder kroner til samferdsel i 2026. Det omfatter blant annet økte midler til jernbane og vegformål. Det foreslås 35,7 milliarder kroner til jernbanen og 50,4 milliarder kroner til vegformål. Les mer her.
- Regjeringen foreslår 7,1 milliarder til byvekstavtaler og andre ordninger som skal stimulere til miljøvennlige byer. Les mer her. Dette er en nedgang på 600 millioner sammenlignet med 2024.
Les regjeringens fremlagte statsbudsjett for 2026.