Statsbudsjettet - mer midler til den fylkeskommunale kollektivtransporten

Publisert

Bildet viser fremsiden av Stortinget

Foto: NHO Transport

Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Rødt ble lørdag enige om en avtale vedrørende statsbudsjettet for 2026. Avtalen medfører at fylkeskommunene får tilført 1,1 milliarder ekstra. I tillegg inneholdt regjeringens opprinnelige budsjettforslag en økning på en milliard.

Fylkeskommunene får dermed tilført totalt 2,1 milliarder mer enn i 2025. Midlene er ikke øremerket til kollektivformål, men partiene skriver i sin avtale at ekstra midler på 1,1 milliarder skal brukes til "mellom anna å styrke kollektivtilbodet". I tillegg blir det i en merknad ytterligere understreket at ekstra midler til fylkeskommunene "særlig begrunnes med en styrking av den fylkeskommunale kollektivtransporten". Et annet sted i budsjettavtalen stå det at "det bevilges 1000 millioner kroner til fylkeskommunene for å sikre den fylkeskommunale kollektivtransporten". 

- De angitte anførsler legger sterke føringer overfor fylkespolitikerne, som nå skal vedta sine endelige budsjetter for 2026. Det har blitt estimert at fylkeskommunene mangler mellom en og 1,5 milliarder for å opprettholde rutetilbudet i 2026, og ekstra midler gitt i budsjettforliket mellom Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Rødt vil gjøre det mulig å unngå større kutt i de fleste fylker, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.  

I tillegg vil de tre partiene utrede mulighetene for å innføre et nasjonalt månedskort for den fylkeskommunale kollektivtrafikken og tog. Det skal utredes minst tre ulike modeller, og dette skal skje i dialog med fylkeskommunene. 

- I påvente av nevnte utredning avsettes det ytterligere 620 millioner til midlertidig kompensasjon ved reduksjon av prisen på periodebilletter. Midlene fordeles til fylkeskommunene basert på søknader. Det er også positivt for våre medlemsbedrifter at foreslåtte økninger av dieselavgiften er skrinlagt i budsjettavtalen. Økte energikostnader gir høyere driftskostnader, og det tar tid før slike avgiftsøkninger kompenseres helt eller delvis i kontraktene, sier næringspolitisk direktør i NHO Transport, Jofri Lunde.

Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Rødt har imidlertid ikke flertall på Stortinget og er avhengige av støtte fra andre partier for å få flertall. Budsjettet skal vedtas allerede fredag 5. desember så det haster å sikre et flertall.

- Det blir spennende å se hvordan Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Rødt vil manøvrere for å sikre nødvendig flertall. Hvis de ikke klarer det, kan det ende med regjeringskrise. Det er imidlertid grunn til å tro at de ekstra bevilgningene til kollektivformål vil overleve Stortingets behandling uavhengig av hvilke partier som til syvende og sist vil støtte Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Rødt sitt felles budsjettforslag, avslutter Stordrange. 

NHO Transport har deltatt på budsjetthøringer på Stortinget. Foreningen har også gitt direkte innspill til partiene involvert i budsjettforhandlingene.

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: