Skivebom om ansvar for kinesiske busser

Publisert

FrPs førstekandidat i Rogaland, Kristoffer Sivertsen, hevder i Stavanger Aftenblad at busselskapene «pusher kinesiske busser på det norske samfunnet». Kritikken er skivebom, ifølge NHO Transports replikk i avisen.

Sivertsen mener kinesiske busser er en mulig sikkerhetsrisiko og dermed bør forbys i Norge. FrP-politikeren etterlyser samfunnsansvar fra busselskapene.

I en replikk i Stavanger Aftenblad 12.05.25 skriver Jon H. Stordrange og Jofri Lunde følgende:

Trygge busser er viktig både for dem som daglig skal til skole, jobb, fritidsaktiviteter eller ærend, og ved eventuelle beredskapshendelser. Alle rutebusser som er bestilt eller i drift på norske veier, tilfredsstiller krav og rammer fra myndigheter og fylkeskommunale innkjøpere, som Kolumbus. Passasjerene kan trygt ta bussen.

Det er et politisk ønske om overgang til nullutslipp. Så langt er elbusser fra Kina de mest konkurransedyktige når det gjelder teknologi, pris og levering. I dag er det ingen begrensninger på hvilket land man skal kjøpe busser eller andre kjøretøy fra.

Fylkeskommunene har en mulighet til å forhindre nye kinesiske busser, slik Sivertsen ønsker. Da må dette være et eksplisitt anbudsvilkår i nye kontrakter. Busser som produseres i Europa vil uansett inneholde vitale deler fra Kina.

Det er verken rasjonelt eller riktig at hver fylkeskommune eller busselskap skal drive sin egen sikkerhets- og beredskapspolitikk. Her må sentrale myndigheter ta ansvar, slik NHO Transport og Næringslivets Sikkerhetsråd har anmodet om. Dersom kravene til nye busser skal endres, må det gis klare nasjonale føringer fra samferdselsministeren og justis- og beredskapsministeren.

Stortingsvalget nærmer seg. Vi håper Frp og de andre partiene vil sikre langsiktig og god finansiering av et attraktivt og effektivt kollektivtilbud i hele landet.  

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: