Respektløst overfor kollektivreisende

Publisert

Bildet viser en buss i bilkø

Foto: NHO Transport

I et kort innlegg i Aftenposten 3. juni går NHO Transport ut med en irettesettelse av Opplysningsrådet for Veitrafikkens direktør, Øyvind Solberg Thorsen. Han mener tydeligvis at bussreisendes tid har langt mindre samfunnsøkonomisk verdi enn bilistenes tid.

Thorsens nedvurderinger av bussreisendes tid fremgår av en artikkel i Aftenposten 27. mai, som omtaler køproblemene på E18 vest for Oslo og de samfunnsøkonomiske kostnadene knyttet til tapt tid for de reisende. Disse er estimert til to milliarder årlig, men er kun basert på tapt tid for bilister i kø. Dette brukes som argument for å åpne kollektivfeltene for andre kjøretøy enn busser. 

- Man glemmer altså totalt tapt tid ved at bussene må stå i kø når fremkommeligheten i kollektivfeltene blir redusert. En bilist i kø i fem minutter betyr fem minutter tapt tid, men når en buss med 50 passasjerer blir forsinket med fem minutter, blir total tap av tid på 250 minutter eller over fire timer. Bussreisende skal på lik linje med bilister rekke jobben, hente i barnehagen, på butikken og få tid til trening, sier næringspolitisk direktør i NHO Transport, Jofri Lunde.

Opplysningsrådet for Veitrafikken har tidligere manipulert med tall for å få åpnet kollektivfeltene for andre kjøretøy. Tidligere i mai ble det påstått at de samfunnsøkonomiske konsekvensene ved å stenge elbiler ute fra kollektivfeltene var to milliarder.

- Det riktige tallet var 500 millioner. Tapet var på 1,5 milliarder allerede før kollektivfeltet ble stengt for elbiler. Dette ble påpekt fra NHO Transports side på et møte i Opplysningsrådets regi 16. mai. Da ble det også påpekt fra vår side at de samfunnsøkonomiske kostnadene ved en buss i kø var langt høyere enn for en bileier. Vi er dermed svært forbauset over at Opplysningsrådets direktør benytter gammel retorikk om bilistenes tidstap uten å se dette i en større sammenheng. Hans argumentasjon indikerer en nedlatende holdning overfor kollektivreisende og den samfunnsøkonomiske verdien av deres tid, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange. 

Stordrange tilføyer at Opplysningsrådet heller burde bruke tid på å vurdere alternativer til å åpne kollektivfeltene for flere kjøretøy. Det enkleste og beste ville dog være å få enda flere til å reise kollektivt. For å oppnå dette, må bussene sikres god fremkommelighet slik at reisetiden blir kort og rutetidene kan overholdes. Da vil også klimamålene kunne innfris, og kollektivtrafikken blir mer kostnadseffektiv fordi samme buss kan produsere flere passasjerkilometer i løpet av et gitt tidsrom. 

Les innlegget her

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: