På møtet ble først erfaringene fra årets sommersesong oppsummert og diskutert. Det er vanskelig og svært tidkrevende for Statens vegvesen å kontrollere utenlandske turbusser med dagens begrensede krav til dokumentasjon fra turbusselskepenes side. Det er også vanskelig å avdekke reelle lønnsforhold.
- Imidlertid viste det seg at man heller bør sjekke de skatte- og avgiftsmessige forholdene nærmere. Utenlandske turbusselskaper skal være merverdiavgifts registrerte og -pliktige ved en årlig omsetning på over femti tusen norske kroner. De skal da kreve 12 prosent moms, men svært få gjør dette i dag. I tillegg skal de sende inn såkalt A-melding til NAV, SSB og Skatteetaten hver måned, men dette gjøres heller ikke, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
På møtet ble det også diskutert hvordan dagens kabotasjebegrensninger burde justeres for å forenkle kontrollvirksomheten. Det var i denne forbindelse enighet om at det bør stilles krav om at bussene må ha med passasjerer inn til Norge for å få kabotasjerettigheter. Samtidig bør det det innføres en viss karensperiode etter 20 dagers virksomhet.
- Disse forholdene vil bli nærmere diskutert på NHO Transports turbuss-seminar i Bodø 12. til 13. november. Da vil også konsekvensene av EU-dommen knyttet til Danmarks begrensninger være et viktig tema, sier næringspolitisk rådgiver i NHO Transport, Eskil Lindeman Sæterlien.
Møtet 23. september kom i stand på grunnlag av en omfattende korrespondanse med politisk ledelse i Samferdselsdepartementet i juni og et møte med statssekretær Tom Kalsås 3. juli. NHO Transport har på denne bakgrunn sendt en lengre oppsummering fra møtet 23. september til Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og statssekretær Tom Kalsås. Denne oppsummeringen kan leses her.