Direktør Arne Christian Haugstøyl i NSM sier blant at NSM lenge har advart mot avhengighet av en leverandør, tjeneste eller eier. NSM har også tidligere uttalt at det kan være farer knyttet til for stor konsentrasjon av kinesiske busser.
- Vi reagerer på NSM sine uklare uttalelser. Hvis man mener at for stor konsentrasjon er farlig, må man fastslå om det dreier seg om 20, 40 eller 60 prosent kinesiskproduserte busser. Og om denne prosentsatsen skal gjelde per anbudsområde, by, fylke eller nasjonalt, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
Han hevder videre at begrensninger på kjøp og bruk av kinesiske busser har utenriks-, handels- og forsvarsmessige aspekter og må eventuelt baseres på politiske vedtak på nasjonalt nivå. Slike vurderinger kan ikke overlates til fylkespolitikere, fylkeskommunale kollektivselskaper eller busselskaper.
- Hvis NSM virkelig mener at bruk av kinesiske busser har uheldige beredskapsmessige konsekvenser, må NSM gi politiske myndigheter konkrete råd om hvordan og i hvilket omfang bruken skal reguleres. Dette må så reguleres på nasjonalt nivå. Dette må så forskriftsfestes eller materialiseres i eksplisitte anbudsvilkår. Det er samtidig viktig å understreke at alle busser som er levert og bestilt tilfredsstiller myndighetenes nåværende krav, sier næringspolitisk direktør i NHO Transport, Jofri Lunde.
Les artikkelen på dn.no (krever innlogging) eller i papirutgaven 19.11.25