Ny app skal kartlegge utenlandske turbusser i Norge

Publisert

Bildet viser en turbuss og QR-kode for å laste ned Turbussappen

NHO Transport er bekymret for utviklingen i kabotasjekjøringen fra utenlandske turbusselskaper så langt i år, til tross for at myndighetene allerede i desember 2024 ble bedt om å prioritere kontroll og håndheving høyt i 2025. Foreningen intensiverer arbeidet med å kartlegge utenlandske busser i Norge, og har nå utviklet Turbussappen.

NHO Transport oppfordrer og inviterer til registreringsdugnad i Turbussappen. Appen er gratis og tilgjengelig for nedlasting i både Apple Store (iphone) og Google Play (android).

Med Turbussappen er formålet å kartlegge utenlandske turbusser i Norge og mulig omfang av ulovlig turbusskabotasje. Dataene fra appen vil bli et viktig grunnlag i foreningens dialog med media og myndigheter.

Økt tilstedeværelse fra utenlandske turbussoperatører i Norge

Bare i juli og august 2024 viste foreningens kartlegging over 1600 utenlandske turbusser i Norge. I 2024 så man dessuten betydelig tilstedeværelse og transportarbeid fra enkelte utenlandske turbussoperatører hovedsakelig fra Litauen, Polen og Estland. Der enkelte selskaper har flere titalls busser stasjonert i Norge over flere måneder, er det stor sannsynlighet for at det er snakk om ulovlig persontransportkabotasje. Kabotasjevirksomhet i Norge er svært lønnsomt for utenlandske aktører fra lavkostland når det ikke betales norsk tarifflønn, merverdiavgift eller oppgjør i norske kroner.

Hvorfor behov for økt kontroll av turbusskabotasje?

Som et resultat av omfattende turbusskabotasje siste tiåret i tillegg til to år med pandemi er den norske turbussparken nå kraftig bygd ned. Den norske turbussnæringen er nå i utvikling, men det tar naturligvis betydelig lenger tid å bygge opp igjen kapasiteten enn det tar å bygge ned. At turbussnæringen gis gode rammevilkår for å kunne vokse er samfunnsnyttig for norsk transportberedskap, norske arbeidsplasser og finansielt ved at skatter og avgifter sikres betalt inn til den norske stat. I tillegg er norske busser ofte nyere og "tryggere" enn de utenlandske, hvilket bidrar positivt til trafikksikkerheten på norske veier. Svak håndheving og kontroll fra myndighetenes side gir en lav oppdagelsesrisiko, derfor er nettopp målrettede kontroller helt avgjørende.

Ved at norske myndigheter ikke prioriterer håndheving og kontroll av persontransportkabotasje, bidrar de indirekte til å begrense vekstpotensialet til norsk turbussnæring samtidig som den sosiale dumpingen legitimeres. Dette påvirker norsk transportberedskap negativt, gir færre norske arbeidsplasser, mindre skatteinntekter til den norske stat og økt ulykkesrisiko på norske veier.

Nye regler for kontroll av kabotasje

Fra 1. januar 2024 innførte Norge nye regler for kontroll av utenlandsk persontransportkabotasje. Kabotasje er transport mellom to steder i en annen stat enn der transportøren hører hjemme. I dag kan en utenlandsk turbuss kjøre kabotasje i Norge i perioder på maksimalt 20 dager sammenhengende, og maksimalt 30 dager totalt per kalenderår.  

Se reklameplakat for Turbussappen her

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: