Danmark innførte i 2019 en begrensning på maksimal syv dagers kabotasjevirksomhet for utenlandske turbusser. Dette ble gjort for å konkretisere eller avgrense EUs bruk av begrepet "temporary cabotage". Begrensningen ble klaget inn til EU-domstolen i 2023, og dommen ble offentliggjort 16. september 2025. Domstolen slår fast at Danmark lovlig kan opprettholde begrensingen på syv dager per kalendermåned.
- Dette er også en viktig dom for norsk turbussbransje. De norske begrensningene på inntil 20 sammenhengende og totalt 30 dager per kalenderår er klaget inn til ESA, som tydeligvis har ventet på EU-domstolens avgjørelse i saken mot Danmark før de behandlet klagen på de norske reglene. Nå kan ESA trygt gi Norge medhold med henvisning til EU-dommen, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
Han hevder også at dagens EU-dom kan medføre at flere land innfører klarere kabotasjeregler. Kabotasjevirksomheten har vært spesielt omfattende i Danmark og Norge, men land som Frankrike har også hatt en del utfordringer.
- Denne utviklingen kan medføre at man får et "lappeteppe" av ulike regler mellom forskjellige land. Det beste ville dermed være om EU fastsatte felles begrensninger for hele EU- og EØS-området, og disse bør baseres på de danske reglene "godkjent" av EU-domstolen. Dette vil imidlertid være vanskelig siden de østlige medlemslandene har "offensive interesser" og dermed vil ønske minst mulig begrensninger, avslutter Stordrange.
Dommen kan leses her.