Manglende helhet og kobling i transportpolitikken

Publisert

NHO Transport skriver i et innlegg i Dagens Næringsliv at regjeringen ikke ser sammenhenger og behov for å koble ulike virkemidler for å nå viktige samfunnsmessige mål. Dette skjer når regjeringen i forslag til statsbudsjett vil gjøre det dyrere å kjøpe og eie bil og samtidig legger grunnlaget for store kutt i kollektivtilbudet ved at fylkeskommunene ikke får nødvendige midler til å drifte dagens rutetilbud.

I innlegget blir det understreket at forslaget om å redusere momsfordelene ved kjøp av elbiler og gjøre det dyrere å kjøpe og bruke andre biler utelukkende begrunnes med behov for økt statlig proveny.

Denne endringen bør også utnyttes som brekkstang for å få flere til å reise kollektivt, noe som har positive virkninger for både klima, miljø samt fremkommelighet for busser og andre nyttekjørtøy. I tillegg vil redusert bilbruk og økte kollektivandeler redusere presset for økt veiutbygging og totalt sett ha positive samfunnsøkonomiske konsekvenser. 

På den annen side har KS ved flere anledninger påpekt at fylkeskommunene mangler 1,5 milliarder for å opprettholde dagens kollektivtilbud, men regjeringen har ikke avsatt en krone til å dekke dette finansieringsbehovet. Et nødvendig og ønsket skifte i reisevaner fra bil til kollektiv vil ikke bli realisert hvis nye kundegrupper møtes med et redusert og nedskalert kollektivtilbud.

- Vi får håpe at de øvrige rød-grønne partiene ser helheten og nødvendigheten av å kombinere dyrere bilkjøp og -bruk med behov for å opprettholde og videreutvikle dagens kollektivtilbud. De bør på denne bakgrunn få gjennomslag for økte midler til kollektivtrafikken når forhandlingene om statsbudsjettet mellom SV, Rødt, MDG, Senterpartiet og Arbeiderpartiet starter på Stortinget om kort tid, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange

Les innlegget på dn.no eller i papiravisen 17.10.25.

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: