Både forslag til Revidert nasjonalbudsjett og Kommuneproposisjonen for 2026 ble lagt frem fra regjeringens side 15. mai. Finanskomiteen åpnet kun for skriftlige innspill til budsjettforslaget.
- NHO Transports hovedbudskap til stortingspolitikerne var at kollektivtilbudet i fylkene må ha tilstrekkelig finansiering. I foreningens innspill la vi vekt på at det ikke var avsatt flere frie midler til fylkeskommunene eller øremerkede midler til kollektivtrafikken til tross for at flere fylkesordførere og KS tydelig har varslet at kollektivtilbudet må kuttes kraftig hvis det ikke kommer økte midler allerede i 2025. Høringsnotatet omtalte også de siste årenes kostnadsutvikling i bransjen. Samtidig ble konsekvensene ved ikke å øke de statlige overføringene understreket, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
Stortingets Kommunal- og forvaltningskomite har ansvaret for kommunene og fylkeskommunenes økonomi, og denne komiteen skal dermed behandle regjeringens kommuneproposisjon for 2026. I proposisjonen foreslås en økning i overføringene på 4,2 til 4,9 milliarder kroner. Mesteparten av disse midlene skal ifølge departementet "kompensere merutgifter til demografi", og dermed blir det kun igjen 195 til 300 millioner til fordeling blant 15 fylkeskommuner.
NHO Transport leverte både skriftlig innspill og deltok på høringsmøte.
- KS fikk 30 minutter til å legge frem sine synspunkter, og brukte mye av tiden til å beskrive finansieringsutfordringene for den fylkeskommunale kollektivdriften. Det er virkelig positivt at KS med fylkesordførerne i spissen utviser stort engasjement på dette feltet, sier næringspolitisk direktør i NHO Transport, Jofri Lunde.
På lik linje med alle øvrige organisasjoner bortsett fra KS fikk NHO Transport kun tre minutters taletid på høringsmøtet i Kommunal- og forvaltningskomiteen. Foreningen fikk imidlertid fire spørsmål fra komitemedlemmene, og alle disse dreide seg i hovedsak om kostnadsutviklingen ved fylkeskommunal bussdrift.
- NHO Transport fikk kun ett minutt til å besvare spørsmålene, og vi rakk dermed kun å kommentere spørsmålet til komiteens leder, Sverre Myrli. Vi valgte dermed å ettersende et notat med svar på de øvrige spørsmålene. I tillegg har komiteens medlemmer fått oversendt foreningens notat om kostnadsutviklingen for ulike innsatsfaktorene fra januar i år, sier Stordrange.
Det er nå opp til regjeringen å fremforhandle et endelig revidert budsjett med SV og Senterpartiet. Samtidig må det bli enighet om Kommuneproposisjonen og dermed kommunene og fylkeskommunenes rammer for 2026. Begge deler må vedtas før Stortinget tar sommerferie og vil dermed sannsynligvis bli sluttbehandlet i uke 24 eller 25.
- Passasjerutviklingen er svært positiv. Ifølge SSB økte antall reisende med to prosent fra 2023 til 2024, og aldri før har så mange reist kollektivt som i fjor. Vi håper at politikerne innser at kutt i kollektivtilbudet eller kraftige takstøkninger vil medføre at en svært positiv trend blir brutt, avslutter Lunde.