I kommuneproposisjonen for 2026 blir det signalisert at overføringene til kommunene og fylkeskommunene neste år vil bli økt med 4,2 til 4,9 milliarder. Denne økningen vil altså ikke komme til anvendelse i 2025.
- Imidlertid er mesteparten av midlene ifølge Kommunal- og forvaltningsdepartementet knyttet til "kompensasjon for merutgifter til demografi". Kun 1,3 til to milliarder er såkalte frie midler i 2026, og av dette beløpet skal mellom 195 og 300 millioner fordeles på 15 fylkeskommuner. I innlegget har vi dermed også påpekt at dette er langt fra er nok til å løse finansutfordringene for den fylkeskommunale kollektivtrafikken, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
I innlegget blir det også understreket at KS og flere fylkesordførere har advart mot omfattende kollektivkutt hvis ikke overføringene til fylkeskommunene økes allerede i Revidert nasjonalbudsjett for 2025. I tillegg kreves en langt høyere økning i tilskuddene for 2026 enn angitt i Kommuneproposisjonen.
- Vi påpekte kollektivtrafikkens samfunnskritiske funksjon og de negative konsekvensene ved omfattende kutt i kollektivtilbudet. I tillegg blir det fremhevet at antall reisende er økende, og aldri før har så mange reist kollektivt som i 2024. Blir det kutt i finansieringen og rutetilbudet, vel en positiv trend bli brutt, sier næringspolitisk direktør i NHO Transport, Jofri Lunde.
Les innlegget her